Skadad fena - fenröta? - på neontetra, göra något?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Skadad fena - fenröta? - på neontetra, göra något?

    Såg för en vecka sedan att en neontetra hade en lite skadad bakfena, och det är 'vitt i kanten' på den.

    Alla andra fiskar mår utmärkt (stort antal neoner samt platys & guppys. Har även ancistrus och äppelsnäckor), så jag avvaktade lite för att se.

    Fortfarande inget på de andra fiskarna, så jag antar att den lilla neonen råkat illa ut och fått en mekanisk skada på fenan. Det har inte blivit varken bättre eller sämre, och den simmar, äter och beter sig precis som vanligt. Men den 'undre' bakfenan är lite kortare och kanten vit.

    Är det bara fortsätta avvakta eller bör jag göra någonting åt det, isf vad? Var lite rädd 'hela karet' skulle få fenröta, men då det gått 1 v utan minsta på någon annan fisk känns det mer som en mekanisk skada från början?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    du kan hälla i lite salt för att motverka svampangrepp. annars är det bara låta vara.

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Jag hade i 1 dl salt (150 l vatten) när jag fyllde upp det (för över en mån sen, gick med bara växter första veckan dock). Sen dess har jag bytt totalt 150 liter vatten samt 'toppat' med kanske 10 - 15 l för avdunstning.

      Hur mycket salt ska jag ha i nu?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        tja 1 matsked eller två kanske. jag brukar hälla i från paketet bara. höfta lite.

        Kommentar

        Arbetssätt...