Ciklider bara dör..hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Illyllolis
    • April 2010
    • 75

    Ciklider bara dör..hjälp!!!

    Hej startade upp mitt akvarium för ca. 1 år sedan. och införskaffade ancistrus malar ett gäng kardinaler, lite guppys räkor och och en till sorts tetra. Dock inte alla på samma gång.
    Sedan skaffade jag 2 par kakaduor. som levde i några månader,
    De mådde bra hela tiden, men helt plötsligt fick ena hanen en liten toffs på huvet vid ögat.
    efter det så började han flämta mer och mer och sen dog han.
    sedan fick andra hanen samma problem och tippade av. honorna fick inga toffsar men dog sedan.
    jag lät det gå ett tag då jag inte visste vad jag skulle göra, pratade med djurmagazinet och de visste inte vad det kunde vara. Sedan köpte jag ett par fjärilar den ena hade en prick på sig och nybörjare och ovan så visste jag inte vad det var och frågade expediten om det var en sjukdom och hon svara nej han har nog bara blivit naffsad på och det växer ut nytt fjäll på huvet där.......
    Men då hade ju fisken HiH..... och den andra. så de lämnade jag tillbaka relativt direkt.
    har nu ett nytt par fjärilar någon månad senare. och de börjar flämta och slutar äta efter 1 vecka.
    De har även "kliat" sig mot en rot eller botten eller en sten.
    Så nu medicinerar jag med Super Killer får se om det hjälper...
    Men snälla hjälp mig vad kan det vara? någon sorts parasit eller?
    sesr nu att det växer en trådalg på en växt men det har väl inte med saken att göra.


    karet är på 450L
    26 grader i vattnet.
    Med rötter och mkt växter.
    Senast redigerad av Illyllolis; 27 February 2011, 14:38.
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638
  • Illyllolis
    • April 2010
    • 75

    #2
    någon som har någon ide???
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      fjärilar är tok-känsliga. har bara dött för mig med. o många andra erfarna akvarister här med som inte vill ha med dom att göra längre för de är så känsliga.

      vad har du för värden på vattnet? nitrit? hur sköter du karet i dag? med vattenbyten etc?

      Kommentar

      • Illyllolis
        • April 2010
        • 75

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        fjärilar är tok-känsliga. har bara dött för mig med. o många andra erfarna akvarister här med som inte vill ha med dom att göra längre för de är så känsliga.

        vad har du för värden på vattnet? nitrit? hur sköter du karet i dag? med vattenbyten etc?
        tröck på fel när jag svarade kanske blev ett pm jag vet inte
        skriver igen ifall nån annan vill läsa.
        Har ett ph på ca 7 och ingen nitrit.
        Försöker göra ett vattenbyte varje vecka på 30%
        men ibland eller ganska ofta så blir det varannan vecka.
        Då slamsuger jag botten när jag tömmer karet och gör rent innerfiltret.
        Nu har fisken fått små skrubbsår på sidorna då den kliar sig mot botten ganska ofta.
        Har räkor i karet och de stormtrivs och de är väl ganska känsliga eller?
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

        Kommentar

        • Illyllolis
          • April 2010
          • 75

          #5
          Hade även en agassizii hona och hane. där dog hanen men inte honan.
          fjärilen jag har nu det är en hona hanen dog ungefär samtidigt som den andra hanen.

          Har medicinerat karet med Super Killer i 5 dagar.
          Tänkte om det var gälparasiter eller om det var nån gammal hih smitta som var kvar i karet.
          måste man ha kol i filtret nu efteråt?
          Senast redigerad av Illyllolis; 01 March 2011, 19:49.
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

          Kommentar

          • olof b
            • March 2005
            • 262

            #6
            Det där låter ju trist men jag tycker inte att du ska låta detta döda intresset.

            De ciklider du nämner är alla superkänsliga och ofta av ganska låg kvalitet från butiken. Varför inte prova någon mindre känslig ciklid som tex pallettciklid eller nyckelhålsciklid? Om man ska säga något om dina akvarieförhållanden utan att ha sett akvariet tycker jag att temperaturen är lite låg för fjärilsciklider. Höj till minst 28° C om du planerar att ha dessa i akvariet.

            Det där med att tillsätta mediciner till oklara symptom fungerar inte. Det blir bara dyrt och trist. Rensa ut sjuk fisk och avliva istället.

            När du köper nya fiskar är ett bra tips att tillsätta 1/2 dl grovsalt per 100 l akvarievatten till vattnet samtidigt som du slär i fisken. Det gör att stressen från flytten minskar. Upp till 1 dl salt per 100 liter akvarievatten är också första och ofta bästa medicinen till fiskar som är krassliga, gärna tillsammans med en höjning av temperaturen.

            mvh

            olof
            Malmö Lund Cycle Chic:
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #7
              Ursprungligen postat av Illyllolis
              tröck på fel när jag svarade kanske blev ett pm jag vet inte
              skriver igen ifall nån annan vill läsa.
              Har ett ph på ca 7 och ingen nitrit.
              Försöker göra ett vattenbyte varje vecka på 30%
              men ibland eller ganska ofta så blir det varannan vecka.
              Då slamsuger jag botten när jag tömmer karet och gör rent innerfiltret.
              Nu har fisken fått små skrubbsår på sidorna då den kliar sig mot botten ganska ofta.
              Har räkor i karet och de stormtrivs och de är väl ganska känsliga eller?
              Jag håller med Hannes, fjärilar är tok-känsliga, speciellt den första tiden.
              Det är viktigt med regelbudna vattenbytten, ett missat vattenbyte kan vara förödande för känsliga fiskar som fjärilar. Speciellt när du har ett innerfilter som inte alls har samma kapacitet som ett ytterfilter. Jag byter 20% en gång i veckan (och då har jag ändå ett stort ytterfilter). Jag hade ett par dödsfall de första veckorna, men nu verkar de trivas och leker, inga yngel än dock. Sen tycker jag inte att du ska slamsuga botten vid varje vattenbyte och definitivt inte göra rent innerfiltret samtidigt, då försvinner för mycket av nyttobakterierna.

              Sammanfattningsvis:
              Byt vatten 1 gång i veckan cirka 20-25 %
              Gör bara rent innerfiltret när det behövs, det vill säga när utblåset minskat markant, och inte i samband med ett vattenbyte
              Slamsug botten när/om det behövs, högst 1 gång i månaden (det är mer för din egen skull än för fiskarna, det finns gott om nyttobakterier i gruset som är viktiga för nedbrytningsprocessen av bland annat nitrit, speciellt viktigt när du har ett innerfilter)

              Lycka till med fjärilarna
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • Illyllolis
                • April 2010
                • 75

                #8
                Ursprungligen postat av Steff777
                Jag håller med Hannes, fjärilar är tok-känsliga, speciellt den första tiden.
                Det är viktigt med regelbudna vattenbytten, ett missat vattenbyte kan vara förödande för känsliga fiskar som fjärilar. Speciellt när du har ett innerfilter som inte alls har samma kapacitet som ett ytterfilter. Jag byter 20% en gång i veckan (och då har jag ändå ett stort ytterfilter). Jag hade ett par dödsfall de första veckorna, men nu verkar de trivas och leker, inga yngel än dock. Sen tycker jag inte att du ska slamsuga botten vid varje vattenbyte och definitivt inte göra rent innerfiltret samtidigt, då försvinner för mycket av nyttobakterierna.

                Sammanfattningsvis:
                Byt vatten 1 gång i veckan cirka 20-25 %
                Gör bara rent innerfiltret när det behövs, det vill säga när utblåset minskat markant, och inte i samband med ett vattenbyte
                Slamsug botten när/om det behövs, högst 1 gång i månaden (det är mer för din egen skull än för fiskarna, det finns gott om nyttobakterier i gruset som är viktiga för nedbrytningsprocessen av bland annat nitrit, speciellt viktigt när du har ett innerfilter)

                Lycka till med fjärilarna
                Ok, tänkte att det inte gjorde så mkt om man missade 1 vecka för att akvariet är så pass stort.
                Ska införskaffa ett ytterfilter snart i.a.f så då kanske det blir lite bättre också.
                Men tack för all info i.a.f kommer garanterat hjälpa mig.
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                Kommentar

                • Illyllolis
                  • April 2010
                  • 75

                  #9
                  Vad ska jag göra med min fjärilhona då? hon verkar ändå "ganska" pigg förutom att hon flämtar lite grann
                  och kliar sig väldigt mkt?

                  Kan jag ha Paletter tillsammans med räkor?
                  Senast redigerad av Illyllolis; 02 March 2011, 10:35.
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                  Kommentar

                  • olof b
                    • March 2005
                    • 262

                    #10
                    Prova att höja temperaturen och se om fjärilen mår bättre.

                    Jag vet inte om paletter ärer räkor men misstänker att det kan vara så.

                    mvh

                    olof
                    Malmö Lund Cycle Chic:
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Illyllolis
                      • April 2010
                      • 75

                      #11
                      Ursprungligen postat av olof b
                      Prova att höja temperaturen och se om fjärilen mår bättre.

                      Jag vet inte om paletter ärer räkor men misstänker att det kan vara så.

                      mvh

                      olof
                      har höjt temperaturen nu, får avvakta och vad som händer.
                      om det blir bättre får jag väl testa och skaffa varsin hane till då.
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1416638

                      Kommentar

                      Arbetssätt...