"omstart" efter sjukdom, med överlevare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffejo
    • February 2011
    • 4

    "omstart" efter sjukdom, med överlevare.

    Hej!

    Ny här på zoopet så hoppas på bra & snabba svar.

    Har ett lite "större" 320 liters akvarium som jag fick troligtvis vita pricken i och behandlar nu för fullt.
    Redan har ca 10- 15 fiskar dött.
    Men har lite överlevare 5 gurami av blandad sort,några små malar, 2 regnbågsfiskar samt 5 botior (var av åtminstone en fortfarande har prickar).

    Nu går tankarna i att göra om akvariet till ett ciklid akvarium och flytta över fiskarna till mitt lilla (60 liters) akvarium där det nu bor 4 st viktoria ciklider.
    o då så klart flytta över cikliderna till det stora akvariumet.

    Nu till problemställningen:

    1. Hur göra lättast och bäst detta byte utan fler dödsfall?
    2. Hur går jag till väga med det sjuka akvariumet för att inte cikliderna ska bli sjuka.
    3. Hur går jag tillväga om alla fiskar dör i det stora akvariumet. När ska jag våga flytta över cikliderna och ska jag rengöra allt då(grus, filter stenar, keramikrör och plantera nya växter?

    Jag har tyvärr inget mer akvarium eller liknande för tillfällig boplats och vill ju inte avliva de få överlevare jag har.

    ps. Jag är "än" inte så kunnig vad gäller akvarium och fiskar då jag för ett år sedan ärvde akvariumet och fiskarna av mina föräldrar. Har inte haft några dödsfall eller andra problem för ens nu när jag precis fått upp intresset. O precis beställt hem massa ny inredning och liknande (som än inte kommit med posten).Ds
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Hej!
    Vita prick brukar var ganska enkelt att bli av med, även om man kan få ge kuren ett par gången. EXIT funkar bra, men det finns flera mediciner mot det.
    Mitt råd är att du behandlar klart, innan du flyttar eller köper fler fiskar (sen är både regnbågsfiskarna och botiorna för stora för ett 60 liters akvarium, men det är en annan historia)...

    Kommentar

    • Stoffejo
      • February 2011
      • 4

      #3
      Ser nu tyvärr inte ut som det kommer bli så många fiskar kvar. 2 botior och en regnbågsfisk var döda när jag nyss kom hem.

      Så hur går jag nu till väga, kommer så klart köra klart "exit" kuren och se om det blir några överlevare.
      Hur länge bör jag vänta innan jag gör bytet? och hur mycket ska jag göra med det "sjuka" akvariumet?
      Har läst att koka sanden, men jag har ju inget extra akvarium så det blir lite svårt, gör så klart ett vatten byte men vad mer?

      Sist men inte minst har ni några tips på vad jag kan kombinera mina viktoria ciklider med för andra fiskar?

      Kommentar

      • Stoffejo
        • February 2011
        • 4

        #4
        lyfter ämnet igen.

        idag är exit kuren "klar" tänkte göra ett delvattenbyte och höja tempen lite och ha i lite exit igen för att få bort så mycket som möjligt av sjukdomen.

        Nu till frågan igen hur länge ska jag vänta innan jag gör bytet av fiskar???

        Hur mycket ska jag göra rent? är det nått speciellt jag borde göra med växter, stenar m.m??

        Med vänliga hälsningar:
        Christofer

        Kommentar

        Arbetssätt...