Knepig fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Knepig fiskdöd

    Där fick jag för att jag var så glad att jag inte förlorat en enda fisk i uppstarten etc =/

    Jag skaffade ju för en vecka sen ett ca 30 l nanokar att ha som yngelkar. Jag tog 5 liter vatten från det lilla akvariet som då gått 4 v, och 25 liter kranvatten. Dessutom kramade jag ur filtret från lilla akvariet. Aquastart i dos enligt flaskan.

    Flyttade sen i 3 endlershanar och ca 12 endlersyngel som då var 1 v gamla. Naturligtvis växter med, hyfsat mycket.

    Dag tre bytte jag 6-7 liter vatten, och gjorde bort mig. Jag glömde kolla vad kranen stod på, och istället för 20-gradigt vatten tippade jag i 6-7 liter brunnskallt (=iskallt) vatten =/ Temperaturen i karet kraschade från 27 grader till 23 grader innan jag hann säga flaska. Jag vet inte om detta har med dödsfallen nu att göra? Jag vet guppy är känsliga för snabba temperatursänkningar, men inte hur de drabbas, dvs vad som händer/kan hända?

    I samband med kallvattenchocken blev 2 st endlershanar vääääldigt bleka i färgerna, de återfick lite färg när tempen stigit, men fick aldrig 'full färg' igen. Den tredje förblev oberörd av kallvattenchocken, rent färgmässigt iaf.

    Kallvattenchocken var alltså för 3 dygn sedan. Hade i ½ dos aquastart efter att ha tabbat mig med kallvattnet.

    1 dygn senare är en av de hanarna som blev bleka inte kry. Åt inte, och stod på botten på morgonen. Kunde simma upp och var pigg när jag stack ner en håv. Men återgick sen till att stå i växterna på botten hela fm. Vid lunchtid fiskade jag upp den och la den i en yngelkasse i karet. Den stod då på botten i yngelkassen, och verkade inte kunna simma uppåt. Inte uppsvälld, inga utstående fjäll, inga prickar eller något annat synligt knas förutom att den låg på botten.

    På em var den sämre och jag kunde i princip 'klappa' på den utan att den rörde sig. Då avlivade jag den. De andra två var som vanligt, men den ena var blek som sagt.

    Sen lugnt ett dygn, ena hanen fortsatt blek, den andra normal.

    Imorse åt inte bleka hanen. Simmade etc som vanligt, men åt ej. Några h senare stod den vid ytan, men simmade iväg och simmade normalt när jag öppnade locket. Ytterligare någon timme senare satt den fastlimmad vid filterinsuget, kunde inte ta sig därifrån och var 'fastsugen' mot det. Det är INTE direkt något 'superdrag', veckogamla yngel har inga problem simma förbi utan att dras in. Petade bort den, och den simmade iväg. Bara för att 10 minuter senare sitta där igen. La den i yngelkasse, men när jag kollade på den 30 min senare flöt den på sidan. Trodde den dött men när jag skulle håva upp den simmade den normalt. Jag avlivade den dock.

    De har inte flämtat eller kippat efter luft vad jag kan se.

    Övriga svar täcks nog in nedan.

    Men vad fasiken kan det vara för fel? Inte ett enda yngel har (än iaf) dött ska tilläggas, och de är nu 2 v gamla.


    1/ Hur stort är akvariet?
    30 l

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Filterkammare inbyggt i bakkant av karet. Biobollar i ett fack och filtermatta i nästa. Kramat ur filtermatta från annat kar vid uppstart.

    3/ När startade du akvariet?
    För 1 v sedan.

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 m ,ånader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    3 endlershanar, ca 12 st veckogamla endlersyngel.

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    1 endlershane, ca 2 cm, ej fullvuxen. 12 stycken tvåveckorsyngel.

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Ja. L. sessiliflora - 7 stora + 3 små toppskott. Bacopa amplexicaulis 5 stycken mellanstora. 1 sten med javamossa.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    pH 7, KH 10. Övriga värden ev av betydelse: Nitrat 10 mg/ml, inget klor, inget kloramin.

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH 7,6, nitrit 0, KH 10. Värdena legat helt still sen dag ett. Senaste värdet är från idag innan vattenbyte. Övriga värden av ev betydelse: Nitrat 25 mg/ml, inget klor/kloramin.

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    20% var tredje dag.

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Idag, 20%

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nystartat så ja, men inte 'rört' det inredningsmässigt sen uppstart.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nystartat så ja. Fiskarna flyttade från inkört akvarium där endlershanarna bott 1 månad och yngel föddes 1 v tidigare (eller 1 v sen jag såg dem första gången)

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej.

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    2 - 3 ggr/dag. Smulat flingfoder, skalad artemia.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej.

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.

    Se min sammanfattning i början.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Se min sammanfattning i början.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Inte varit aktuellt, inga fiskar självdött.
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    #2
    Råkade också göra bort mig med kallvatten men dom som dog då gjorde det omedelbart iaf..
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Följdfrågan är ju vad gör jag nu, väntar och ser hur många som dör, eller försöker flytta ynglen, och riskerar att ta kål på det akvariet om det är något som smittar? =/

      Och ja, känner ju samma sak, att de borde ju dött i mer direkt anslutning till kallduschen om det berott på det. Samtidigt har jag ingen bra idé om vad fasiken som gått snett annars, å andra sidan kan jag typ ingenting om sjuka fiskar så..

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Ingen?

        Kommentar

        Arbetssätt...