Det va i alla fall inte vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pälsfisk
    • August 2010
    • 14

    Det va i alla fall inte vita prick

    Hejsan, lite hjälp här hade uppskattats nått otroligt! Jag har en fisk här, en Scalare, som efter att jag gjort relativt stora ommöbleringar i akvariet fick en lustig symptom. Först när det bröt ut trodde jag det var vita prick som han hade dragit på sig då han kanske blev väldigt stressad av allt rivande. Så jag satte honom i karantän och medicinerade honom mot det. Dock hjälpte det inte ett dugg, inte ens efter en vecka.

    jag antar nu att det inte är någon sjukdom som går att behandla med JBLs Punktol ultra. Därav börjar jag utesluta parasiter. Svamp va nästa sjukdom som dök upp i huvudet men efter ha hållit honom i lite extra salt vatten och givit honom saltbad utan resultat så blev jag konfunderad som bara den, vad kan det vara? Det som står näst på listan av va det kan vara i mitt huvud är hål i huvudet. med tanke på att det är en Scalare så sitter ju hjässan lite där den gör hehe,
    Men jag vill inte medicinera ännu en gång med fel medicin så jag tänkte fråga er först.

    Här är även en bild så ni förstår vad jag menar med att jag misstänker hål i huvudet.
    Även så ni själva kan se hur det ser ut, för att beskriva det annat än det jag liknat sjukdomen vid innan i texten är vad jag kan göra i skriftform känns det som:

  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Är ingen expert, men fenröta kanske?
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Lite svårt att se nåt, men jag tippar columnaris.
      Det är en köttätande bakterie som oftast börjar som vita slemklumpar antingen i munnen, i stjärtfenan, eller framför basen på ryggfenan. Isolera fisken (det är mycket smittsamt) och ge medicin mot gramnegativa bakterier.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Pälsfisk
        • August 2010
        • 14

        #4
        http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=859&page=1 skulle kunna fungera? tack så hemskt mycket för informationen

        Kommentar

        Arbetssätt...