Mask/parasit? Tre döda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Mask/parasit? Tre döda?

    Jag är nybörjare, har haft akvariet sen i december. Nu tror jag att jag har nån sorts av parasitmask som tar ihjäl fiskarna. Idag bytte vi vatten och hittade en praktbotia med en mask ut från området kring munnen. Fisken såg smal och utmärglad ut. Men inga fel i färgerna. För drygt två veckor sedan dog en scalare. Den såg trött ut på dan och morgonen efter var den död. Såg något utmärglad ut, annars ingenting. för en vecka sen hittade jag en praktbotia. Död. Inga synliga tecken på någonting förutom ev lite utmärglad, men liiite isf. Och så idag, en praktbotia, mycket utmärglad och med en synlig mask hängande.

    Nu till min fråga; Vad gör jag? Kan jag tolka det som att alla fiskar dött av samma sak? Ska de medicineras? Hur undviker jag att fler fiskar drabbas?
    //Kristina
    260L, 25L
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sticker masken ut ur kloaken?
    Googla på camallanus, en eländig inälvsparasit.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Det är inte den... tyvärr verkar det inte sluta med praktbotian från igår, idag är ännu en sjuk, men inga synliga fel, bara något utmärglad och trött... ska lämna vattenprov imorrn...
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      Arbetssätt...