Sammetssjukan!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Sammetssjukan!!

    EN av mina platys (röd platy) har fått sammetssjukan.
    Är det smittsamt?
    Bör jag avliva?
    Finns det botemedel?
    Uh, inte kul!
    All we are, we are.
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av roosterboy
    EN av mina platys (röd platy) har fått sammetssjukan.
    Är det smittsamt?
    Bör jag avliva?
    Finns det botemedel?
    Uh, inte kul!
    Ja det är smittsamt. Avliva den sjuka fisken och häll i salt i vattnet, mängden är vad du vågar med tanke på andra fiskar och växter. 1 dl på 100 liter kan vara ett riktmärke. Om smittan dyker upp på andra fiskar får man ta till skarpare medel, mediciner innehållande koppar tar död på parasiten. Har tyvärr inget förslag på handelsnamn för jag medicinerar aldrig i mina burkar.
    Tobbe
    Senast redigerad av Tobbe R; 19 February 2011, 12:39.

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      jag har endast 8 platy i det karet (54a liter) och dom brukar väl vara relativt salttåliga?
      Men yes, jodfritt va?
      All we are, we are.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av roosterboy
        jag har endast 8 platy i det karet (54a liter) och dom brukar väl vara relativt salttåliga?
        Men yes, jodfritt va?
        Jodfritt ska vara bäst men jag har inga belägg för att jodsalt är skadligt, mest spekulationer tror jag. Har du jodfritt så använd det.

        Tobbe

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          nu är den avlivad.
          Den hade den klassiska sammetsbeläggningen och simmade frenetiskt mot utblåset med väldigt ryckiga rörelser.
          Jag har bara salt med jod hemma. så jag får köpa jodfritt imorgon.
          Nu ska ingen annan vara sjuk som jag kan se, bra rörelsemönster och så. gjorde ett 60% vattenbyte nu med, just in case.
          Tack för hjälpen mannen!
          All we are, we are.

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Några ord om medicinering, just Oodinium och vitaprick är sjukdomar man med viss framgång kan medicinera även om de delvis hänger samman med stress och dålig vattenkvalité. Andra, som den här på forumet populära bukvattensoten, kan vara ett symptom på många sjukdomar och då gör man antagligen mera skada än nytta om man bara medicinerar blint. Det känns nog inte så roligt att avliva dyr och sällsynt fisk men det är den princip jag alltid följt, bort med den sjuka fisken. Förebyggande behandling är det som gäller, när det gått så långt att vi upptäcker sjukdomen på fisken är det vanligen för sent i vilket fall.
            Tobbe

            Kommentar

            Arbetssätt...