Hjälp!!! vad för sjukdom har min glasmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clarias89
    • February 2011
    • 33

    Hjälp!!! vad för sjukdom har min glasmal?

    Upptäckte igår kväll att en av mina glasmalar har fått en sjukdom. Jag misstänker vita prick sjukan men är inte säker Den är liksom inte "genomskinlig" längre utan är matt vit i hela kroppen. samt har några vita prickar på ryggen. (se bifogad bild). vad kan detta vara? och vad ska jag behandla med? smittar andra fiskar? mycket tacksam för svar! MVH Anna

  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ser fläckarna trådiga ut? Isåfall misstänker jag svamp. Bakterieinfektioner i skador kan dock också se ut sådär, det är svårt att se bara på en bild. En chansning på medicin skulle vara Dessamor, den bör fungera mot både svamp och bakterier. Det finns också Dessamor-P, som doserar medicinen genom rätt så smarta doseringspåsar man hänger ned i karet.

    Glasmalar är rätt känsliga fiskar, vad jag vet.
    Senast redigerad av Jens A.; 18 February 2011, 16:03.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • clarias89
      • February 2011
      • 33

      #3
      Tack för svaret! jag bifogar en bild till, kanske syns tydligare. Tycker ej jag kan se trådiga fläckar. hela fisken är matt vit färgad, instället för genomskinlig som dom ska vara. han har små runda vita "utåt stående" prickar på ryggen. :/ är rädd att det kan ha smittat dom andra fiskarna.

      Kommentar

      • clarias89
        • February 2011
        • 33

        #4
        Var precis och frågade i djuraffären, han sa också att det var svamp. jag skulle behandla med tetra medicas Fungistop. Får hoppas det hjälper

        Kommentar

        • clarias89
          • February 2011
          • 33

          #5
          Glasmalen har blivit mycket värre idag, och mina barber verkar inte må bra av behandlingen, en har dött och två simmar vid ytan. ska jag göra ett del vattenbyte?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är nästan säkert columnaris. Svampmedicin kan hjälpa, men det är egentligen en gramnegativ bakterie. Mycket smittsamt, mycket hög dödlighet.

            Om din svampmedicin dödar barber måste du ha feldoserat kraftigt - barber är mycket tåliga. Alternativt har medicinen slagit ut dina filterbakterier så vattenkvaliteten har kraschat. Om jag var du skulle jag
            1) isolera malen i en egen bytta (t.ex. en plastback från IKEA om du inte har nåt litet eget akvarium åt honom) och behandla honom där. Sänk temperaturen hos honom till 20 grader (columnaris är lättare att behandla vid lägre temperatur), behandla med antibakteriell medicin mot gramnegativa bakterier. Upprepa med alla andra fiskar som visar tecken på sjukdom.
            2) göra dagliga vattenbyten i akvariet i minst en vecka, tillsätta en tesked salt per hink bytt vatten, tillsätta vattenberedningsmedel om du har det, gärna "bakteriestartkultur" om du har nån.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • clarias89
              • February 2011
              • 33

              #7
              Tusen tack för svaret! fick avliva malen, han var riktigt dålig tror inte att jag feldoserat, då jag tog i mindre en vad man skulle. tror snarare att det kan ha tatt död på bakterie floran. Har precis gjort ett större vatten byte och tillsatt salt. Har dock ingen bakterie start hemma Mvh anna

              Kommentar

              Arbetssätt...