Sjuk slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knotte
    • June 2010
    • 29

    Sjuk slöjstjärt

    Min älskade stor-smulan ser sjuk ut, så nu behöver jag er hjälp.

    Hon/han har på senaste tiden blivit lite svälld runt munnen och fått småsmå vårtliknande bölder kring munnen. Men nu har det gått så långt att den har svårt att äta, ser till och med svälld ut i halsen. I övrigt beter sig fisken som normalt.

    Hon/han har bott hos mej i ca ett halft år i ett 160 liters akvarium. Och ja, jag vet den behöver större. Det är på gång. Jag letar allt vad jag hinner och kan. Alla vattenvärden är stabila.

    ph -7,5
    no3 -10
    no2- 0
    gh- 7
    kh-6

    Temperaturen ligger kring 22-23 grader.

    Så här ser fisken ut nu.



    Och så här såg hon/han ut innan.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Hur ser columnaris ut? Kan det va det, ni som vet bättre?

    Kommentar

    • Knotte
      • June 2010
      • 29

      #3
      Anyone?! Jag har medicinerat med Easy lifes multicura nu. Men slöjstjärten blir bara mer och mer uppsvälld i ansiktet. Finns det något jag kan göra?

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Testa JBL Fungal.

        Dock, kola först bort gammal medicin i 24 tim, därefter ut med kolpadden. Sen 50% vattenbyte med tillhörande vattenberedningsansats. Därefter några timmar senare i med Fungal. Något lägre dos än max om du har malar i karet. De gillar inte fungal, typ kan ta skada av dem.

        Funkade för mig, jag fick dock inte problem med guldfiskarna, däremot med mollysarna, liknande som du har nu. Jag har inget extrakar, har sålt de två övriga jag hade (doh!), därför fick jag medicinera i det enda jag har tillsammans med alla andra firrar. Enligt butiken är det bra även för övriga fiskar eftersom det där som din slöjstjärt har antagligen smittar.

        OBS på munsvamp i Kjells artikel:
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        Arbetssätt...