Buken fylld av vatten - bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Buken fylld av vatten - bukvattensot?

    Nu har den andra kakaduaciklidhonan dött med samma symtom - blir tjock om buken, ligger på botten och har liksom svårt att ta sig uppåt. Inga utstående fjäll men känns lite vass när man "klappar" mot fjällens riktning (vilket de kanske gör normalt). Skar upp henne och ut kom en jädra massa vatten. Har läst att om de har bukvattensot så blir det mer en "sörja". Svårt för mig som fisknovis att se på en sån liten fisk om organen var intakta, men det var dock ingen sörja där inne, det var mer som att skära i en vattenbalong. Från att i tisdags ha ätit bra med god aptit till att på onsdagen vara svullen och inte vilja äta och nu när jag kollade in i karet vara närmast död (viftade lite på gälarna men låg på åsidan så jag avlivade henne).

    Kakaduahanen som jag haft längst (sedan 23 dec) ser ut att må bra. Honan jag köpte samtidigt dog efter 2,5 v och denna hona hade jag haft i 3 eller 5 v. Två övriga kakaduahonor inköpta för 3 eller 5 veckor sedan ser fortfarande ut att må bra *peppar peppar*. Har även tagit bort en kardinaltetra som var svullen men den hade utstående fjäll, simmade fortfarande och åt och hade inte riktigt samma beteendemönster.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är säkert bukvattensot.

    Bukvattensot innebär att kroppshålan fylls med vätska och är ett symptom, som diarré, inte en sjukdom. I ditt fall var "vattnet" antagligen lymfvätska. Vad som orsakade det är svårt att säga, fast det låter ju som om det är något smittsamt. Det är ingen större idé att medicinera när man inte vet vad orsaken är, så det enda du kan göra är väl i stort sett att se till att vattenkvaliteten är på topp, samt snabbt plocka ut alla fiskar som insjuknar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Nu när karet tändes kom en svullen otto som hade svårt att simma. Den var rödstrimlig över kroppen och hade blivit käkad på. Avlivade och skar upp den och den hade förutom mycket vatten också trasiga organ vad jag kunde se (inte heller direkt stor). Så nu är det väl bara att inse att man har bukvattensot i karet. :-(

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #4
        Tack för svar Azur. Faaaan vad det känns hopplöst. Ända sedan jag startade karet har det varit problem och nu detta. Jag kan inte se några fel på vattnet när jag tar tester men något är ju uppenbart fel. Hur påverkar det här amanoräkor, får de bukvattensot?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Nej, amanoräkorna kan nästan säkert inte smittas av vad-det-nu-är.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #6
            Tack, skönt det i alla fall. Vad kan det bero på? Är det med hundra procent säkerhet att alla fiskar kommer att bli smittade och dö eller kan man ha sån tur att det motar sig själv till slut. Kan jag göra något speciellt för att hjälpa på traven? Vad brukar vara orsaken till vattenbuksot? (Och nu bombarderar jag med frågor märker jag, jag kräver absolut inte att du ska svara på allt men jag känner mig rådlös.)

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Alla dör knappast. Sjukdomar brukar klinga av långsamt, när ingen insjuknat på två - tre veckor brukar man kunna anta att det är över och börja ersätta förlusterna... och då finns förstås risken att de som överlevt är latenta smittbärare.

              Men jo, sjukdomar klingar av, det går att vänta ut dem, och ju aggressivare sjukdomen är desto snabbare bränner de ut sig.

              Jag vet inte vad som är de vanligaste orsakerna till buksot, men några jag känner till är tarmparasiter, matförgiftning, bakterieinfektioner i tarmarna, och fisktuberkulos. Förloppet du beskriver är för snabbt för att vara fisktuberkulos, så det kan vi nog i alla fall stryka.

              För mig har den vanligaste orsaken till buksot hos mina fiskar varit att jag utfodrat med frysta röda mygglarver. Jag är övertygad om att mygglarverna varit ruttna innan de frysts, och att fiskarna helt enkelt matförgiftades.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #8
                Tack för svar azur. Jag har haft konstanta dödsfall sedan jag startade karet i juni och undrar om de har något samband trots olika symtom?

                3 Fjärilar i början fick sår, la sig på botten (juni-augusti).

                4 kuhliiåhlar som helt plötsligt hittats döda utan uppenbar orsak, har sett fina ut (augusti-december).

                4 rubingurami som magrat av, blivit liggande och sen dött (oktober inom loppet av tre veckor).

                3 kardinaltetror, de två första blev jättetjocka efter att jag gav ciklidpellets första gången och dog efter några timmar, trodde det var det men är nu osäker. Sista kardinalen var svullen och andades häftigt, gömde sig. Åt trots detta utan att spotta ut. Var lite taggig (december och januari).

                2 kakaduaciklider som blivit uppblåsa, legat och verkat "tunga". Vätskefyllda. (Jan/feb)

                1 otocinclus lite uppsvälld men framför allt "rödstrimmig", tuggad på dock (feb).

                Har haft lite kliande till och från, mest första månaderna. Nu kan man se någon gång att nån av fiskarna kliar sig en-tre gånger men sen är det lugnt.

                Fjärilarna, rubinerna och kakaduorna har dött efter 2-3 veckor i karet, kuhliisarna mellan 1-5 månader och otosen/kardinalerna efter 7 månader. Svullna fiskar som dött har varit 101230, 110110, 110122, 110210.

                En fråga, köpte karet begat - kan det finnas något skit kvar i gruset trots att jag sköljde det med hett vatten? Är enda jag kan komma på som ställer till vattenkvaliten trots att tester inte visar något.

                Inte gett frysta mygg men sista veckorna gett fryst artemia (de började dock dö innan). Frågade affären där jag köpte kakaduorna och de har inte haft några problem med sina.

                Kommentar

                Arbetssätt...