Bästa sättet att avliva en fisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #61
    mycket intressant diskussion. har inte mycket att tillägga mer än att jag då enligt vissa tolkningar
    är en lite halvkriminell person, eftersom jag med jämna mellanrum håvar upp guppy/molly/limia-yngel
    och drattar ner dom till scalarerna.

    ergo...jag ger levande mat med en direkt handling till en annan fisk....ergo...borde vara förbjudet.

    nu kan jag tycka att det kanske inte kan jämföras med att ge en kanin till en varan som tuggar den
    i halvtimmavis, men principen är ju samma, om jag har fattat diskussion rätt.






    dock måste man ju fråga sig, i mitt scalarkar så går det oxå ett mindre gäng levandefödare, de kläcker ju
    ut ett och annat yngel som mer eller mindre direkt hamnar i scalarernas magar.

    Så långt är det inte jag som har gett scalarerna någon levandeföda, dvs ur den aspekten är jag inte
    så kriminell.

    Men om syftet med beståndet av levandefödare är att de just skall kläcka ur sig mat till scalarerna......

    Är jag då lite småkriminell i min "indirekta" handling att ge förutsättning för en scalar att få levande foder ??




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #62
      Ursprungligen postat av Kensa
      mycket intressant diskussion. har inte mycket att tillägga mer än att jag då enligt vissa tolkningar
      är en lite halvkriminell person, eftersom jag med jämna mellanrum håvar upp guppy/molly/limia-yngel
      och drattar ner dom till scalarerna.

      ergo...jag ger levande mat med en direkt handling till en annan fisk....ergo...borde vara förbjudet.

      nu kan jag tycka att det kanske inte kan jämföras med att ge en kanin till en varan som tuggar den
      i halvtimmavis, men principen är ju samma, om jag har fattat diskussion rätt.






      dock måste man ju fråga sig, i mitt scalarkar så går det oxå ett mindre gäng levandefödare, de kläcker ju
      ut ett och annat yngel som mer eller mindre direkt hamnar i scalarernas magar.

      Så långt är det inte jag som har gett scalarerna någon levandeföda, dvs ur den aspekten är jag inte
      så kriminell.

      Men om syftet med beståndet av levandefödare är att de just skall kläcka ur sig mat till scalarerna......

      Är jag då lite småkriminell i min "indirekta" handling att ge förutsättning för en scalar att få levande foder ??




      .
      Jag tror att det blir vettigast om vi ser det som att föreningar och affärsinnehavare inte ska rekommendera att man skaffar levandefödare som producenter av levande foder.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #63
        Ursprungligen postat av Kensa
        mycket intressant diskussion. har inte mycket att tillägga mer än att jag då enligt vissa tolkningar
        är en lite halvkriminell person, eftersom jag med jämna mellanrum håvar upp guppy/molly/limia-yngel
        och drattar ner dom till scalarerna.

        ergo...jag ger levande mat med en direkt handling till en annan fisk....ergo...borde vara förbjudet.

        nu kan jag tycka att det kanske inte kan jämföras med att ge en kanin till en varan som tuggar den
        i halvtimmavis, men principen är ju samma, om jag har fattat diskussion rätt.






        dock måste man ju fråga sig, i mitt scalarkar så går det oxå ett mindre gäng levandefödare, de kläcker ju
        ut ett och annat yngel som mer eller mindre direkt hamnar i scalarernas magar.

        Så långt är det inte jag som har gett scalarerna någon levandeföda, dvs ur den aspekten är jag inte
        så kriminell.

        Men om syftet med beståndet av levandefödare är att de just skall kläcka ur sig mat till scalarerna......

        Är jag då lite småkriminell i min "indirekta" handling att ge förutsättning för en scalar att få levande foder ??
        En sak behöver redas ut, att mata med levande är inte avlivning och alltså egentligen ot. I alla fall enligt Jordbruksverket, av underlaget till avlivningsreglerna framgår att avlivning är något som en människa gör, matning är alltså inte avlivning.

        Att släppa in fisk i syfte att den skall bli mat får alltså hanteras enligt andra regler som säger att djur inte får plågas, stressas osv. Blir foderdjuret stressat eller plågat så är det inte ett tillåtet förfarande, annars så är det ok.

        Än mer klurigt blir det ju när man inte släpper in fisken i syfte att det skall bli foder utan det är något som sker ändå utan att man egentligen vill det. Många yngel blir ju uppätna vid uppfödning av diverse arter och skulle man dra ut det här långt så skulle det alltså vara förbjudet att föda upp fiskar där risken finns att somliga blir uppätna. Jag tror knappast att nån vill dra det så långt men det visar ju att den här frågeställningen har sina komplikationer om man drar det till sin spets.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #64
          Ursprungligen postat av DaRe
          Säg att jag har en hantel jag vill avliva. Det är långt ifrån lätt att knacka den i huvudet så den dör då känns det snabbare att lägga den på sidan ppt en skärbräda och ta en vass kniv och trycka igenom nacken så ryggraden skärs av.
          Jag har funderat på frågan ett tag. Det är inte lätt att slå en hantel i nacken. Överdos med ejlikolja är nog det bästa. För att din föreslagna metod skavara tillåtet på försöksdjur (fisk) ska du omedelbart efteråt lägga ytterligare ett snitt genom huvudet där hjärnan sitter och förstöra denna t.ex. med en ståltråd.
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #65
            Senaste utkastet

            Till att börja med så ska man se till att hanteringen av fisken är så skonsam som möjligt, men det gäller ju i all hantering av akvariefisk. Behandla den inte mer stressande än vad du skulle göra med din finaste dyrgrip som du flyttar mellan akvarier.
            Fiskar ska avlivas på något av följande sätt (2012-05-25)
            Dessa avlivningssätt är tillåtna i Sverige för försöksdjur (fisk)

            1. Hårt slag i huvudet direkt följt av att hjärnan förstörs (t.ex. med kniv eller att huvudet helt enkelt krossas). Mycket stora fiskar kan man tvingas strupskära.

            2. Överdosering med bedövningsmedel i vattnet (t.ex. nejlikolja, metomidate, MS222 eller 2-phenoxy ethanol. Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja. Hjärnan på fisken förstörs genom att fisken får ligga bedövningsbadet minst en halvtimme eller enligt ovan. Det är viktigt att hjärnan förstörs då giftet kan gå ur kroppen på en tillsynes död fisk och den kan då vakna upp. MS222 är surt och pHt i vattnet måste justeras för att inte stressa fisken.

            3. På små fiskar är det tillåtet att huvudet avlägsnas från kroppen varefter hjärnan förstörs enligt ovan, men NCS avråder från metoden då detta inte nödvändigtvis avbryter hjärnaktiviteten. Det är viktigt att hjärnan förstörs omedelbart efteråt då en fiskhjärna är aktiv även efter att huvudet avlägsnats från kroppen.


            Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA.

            1. Avkylning och frysning tar lång tid. Det finns försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.

            2. Kokning/ uppvärmning är extremt plågsamt och helt förkastligt särskilt på stora fiskar som det kan ta relativt lång tid innan de dör.

            3. Spola ner i toaletten är självklart förkastligt liksom kvävning, lägga fisken på land och liknande.

            4. Att lägga fisken i formalin eller sprit ger inte en snabb eller skonsam död.

            5. Sist, men inte minst, DET ÄR HELT FÖRKASTLIGT ATT SLÄPPA UT FISKEN I NATUREN! Den kommer troligen att gå en lång och utdragen död till mötes. I värsta fall överlever den och kan då påverka våra inhemska fiskar. Det finns även risk för sjukdomsspridning.
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #66
              Vet någon var man kan få tag i nejlikolja (eller ren eugenol) på nätet?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #67
                Den där strupskärningen har visst avredigerat sig?
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #68
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Den där strupskärningen har visst avredigerat sig?
                  Fan. Tack!
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    • June 2002
                    • 1081

                    #69
                    Nu ligger en uppdaterad text här för den som behöver en permanent länk. Texten kommer att behöva uppdateras ganska snart i och med den nya djurskyddslagen. http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=72&Itemid=57
                    Mvh. Ola
                    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #70
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Nu ligger en uppdaterad text här för den som behöver en permanent länk. Texten kommer att behöva uppdateras ganska snart i och med den nya djurskyddslagen. http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=72&Itemid=57
                      Och vad menas med följande:

                      På små fiskar är det tillåtet att huvudet avlägsnas från kroppen varefter hjärnan förstörs enligt ovan, men NCS avråder från metoden då detta inte nödvändigtvis avbryter hjärnaktiviteten.

                      Förvisso är där en utvikning efter om att det är viktigt att hjärnan förstörs men skrivningen ovan avråder från just detta.

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        • June 2002
                        • 1081

                        #71
                        Ursprungligen postat av Tobbe R
                        Och vad menas med följande:

                        På små fiskar är det tillåtet att huvudet avlägsnas från kroppen varefter hjärnan förstörs enligt ovan, men NCS avråder från metoden då detta inte nödvändigtvis avbryter hjärnaktiviteten.

                        Förvisso är där en utvikning efter om att det är viktigt att hjärnan förstörs men skrivningen ovan avråder från just detta.

                        Tobbe
                        Tack! Det blev lite fumligt formulerat. Jag ska fixa det. Det är kapningen av huvudet som inte nödvändigtvis avbryter hjärnaktiviteten. Bättre att först krossa huvudet och sedan kapa huvudet än tvärt om. Jag ska uppdatera texten så att den blir begriplig.
                        Mvh. Ola
                        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                        Kommentar

                        Arbetssätt...