Fiskar som simmar ryggsim...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MiaTherese
    • February 2011
    • 1

    Fiskar som simmar ryggsim...

    I tisdags förra veckan inhandlade jag 5st nya guppyhonor då vi endast hade en hona och en hane kvar. Två dagar senare simmade en av honorna på rygg (såg inga symtom innan), hon andades fortfarande men låg på rygg, så hon fick tyvärr åka ner i toaletten. I förrgår upptäckte jag att en annan hona endast låg och simmade där pumpen sprutar ut, jag tyckte hon såg lite gråaktig ut, men trodde att det var luftbubblor från pumpstrålen. Igår tog jag mig en ordentlig titt på henne och såg att hon verkligen var grå. Kan det vara sammetssjukan?

    Bilder: http://miaslillaliv.blogg.se/2011/fe...metssjuka.html

    Imorse låg hon på botten och "simmade ryggsim". Samma fenomen som den tidigare fisken - hon andades, men simmade på rygg. Så även hon hamnade i toaletten.

    Så har vi en indisk glasmal som har fått vita fläckar. Det är svårt att urskilja om de är på utsidan eller insidan då den är genomskinlig.

    Och en ballongmolly som vi har "står rakt upp" och är nästan på väg att tippa över på rygg när hon slappnar av - alltså när hon inte simmar. Detta började hon med i torsdags. Hon verkar absolut inte må dåligt på något vis. Är det någon fix idé som hon har fått bara?

    Vad är det som händer??

    Igår började vi medicinera med Exit då vi anade sammetssjukan. Vi gjorde även ett delvattenbyte igår, vi gör det varannan helg då vi tidigare haft problem med höga nitrater. Jag matar fiskarna med flingfoder varje dag, men är osäker på hur mycket man man egentligen ska ge dem?! Akvariet har varit igång sedan i augusti och vi har haft en hel del dödsfall sedan dess. Kan det vara någon bakterie som har satt sig på deras simblåsa, att det är därför de simmar på rygg?
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Är ingen expert, men låter lite som nitrit förgiftning.
    Har du mätt dina värden? , om inte så gör det.

    (Vet du inte hur eller inte vill själv, så brukar zooaffärerna hjälpa till med det om man tar med ett vattenprov)
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...