Flytande Guldfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S.Sjöström
    • December 2010
    • 7

    Flytande Guldfisk

    Köpte en Guldfisk till mitt första akvarium någonsin, för 2 månader sedan.
    Han är helt ensam i ett 31L, och verkar ha mått toppen tills nu!

    Nu har han börjat flyta upp till ytan och även snurra runt till att ligga på ryggen..
    Detta händer Speciellt efter att han fått mat, men håller på resten av dagen.
    Läste att de kan få gaser, och har därför börjat blötlägga maten innan, men det hjälper inte.
    Vi matar honom 5 dagar/vecka

    Han har lite prydnader och en växt, men vet ej vad den heter.
    Alla värden är normala, och varken nitrit eller nitrat är höjt.

    Han har hållt på i en hel vecka nu.. och jag har bytt 1/3 av vattnet varje dag, och tillfört aquasafe.. (rekommenderades på akvarieshoppen.. annars hade de inga tips. :[.. )
    Jag blir helt kall i magen! Han får inte dö!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för filtrering?

    Jag ska inte komma med pekpinnar, men ett kar på 30 liter är inte mycket för vare sig en guldfisk eller slöjstjärt, och även det kan spela in...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      jadu, 31 liter är verkligen, verkligen, VERKLIGEN påtok för litet för en guldfisk, det är för litet för en neontetra.
      Så skaffa större kar. och skippa prydnaderna för dom gör inte heller något gott.
      så ah, skaffa större kar! Enda lösningen. har mina i ett påtok för litet vinterkar när dom inte går i dammen, det ligger på 160 liter men det får uppgraderas till iaf 200liter. du borde nog satsa på ett 2-300liters kar om du vill ha guldfisk. dom blir STORA.
      All we are, we are.

      Kommentar

      • S.Sjöström
        • December 2010
        • 7

        #4
        Tack för snabba svar.
        Gick kanske lite fort när jag skrev, är orolig. vi har en guldfisk golfboll.
        Blivit informerad att den mår toppen på 40l/10cm.. men då är det som sagt mitt första akvarium och jag tror på allt alla säger åt mig. :/ Han är bara ca 3-4cm, men vi ville ge honom utrymme så han fick ett 30l.. är det då för litet?
        Han har fått prydnaderna då de sa att han ville ha nåt att simma in bakom om han blir rädd..

        Nu är inte Storleken på mitt akvarium min huvudsakliga fråga, och jag skulle gärna ha lite mer hjälp, då jag hört om guldfiskar i "Tortyr-skålar" som levt länge och "väl"

        Vad kan jag göra åt flytandet.
        Har ett filter som kom med akvariet. ett Flow200 från Aquatic Nature

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Om man ser filter kontra akvarium ska det inte vara några problem. Jag vet inte om du har testat vattenvärdena i karet, annars vore det en bra idé.

          Det är inte lätt i början, som nybörjare förlitar man sig på affärerna och vad de säger. Ibland får man bra råd, och ibland kan de bli lite sämre och hur ska man göra annat än att lite på de som ha rdet som jobb? Nu tillhör det rådet du fick inte ett av de bästa tyvärr, visst funkar det en kort tid att ha en slöjstjärt i ett 31 liters kar, men den växer ganska snabbt, och skiter nästan mer än den får i sig och belastar på så vis karet mer.
          Även om karet inte var din huvudsakliga fråga så kommer tyvärr svaret ändå att glida däråt, oavsett om det är det som är grundproblemet eller inte.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • S.Sjöström
            • December 2010
            • 7

            #6
            Okej.
            Jo står att filtret ska klara 100l.
            Har kollat alla tester jag har, och allt är normalt, eller vad internet säger att det ska vara.

            Ska kolla upp om jag kommer till att köpa ett större kar, men jag bor ute på vischan, så kommer ta en vecka minst.
            Men stämmer de att de inte blir mer än 20cm, så borde ju ett 80l då duga i vuxen ålder.. är inte 300 lite i överkant då?
            och borde han inte klara sig tills han blir lite större?

            Vad kan jag göra tills dess, så sushi överlever!?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det är nog inte så mycket mer du kan göra för tillfället än att hålla tummarna att fisken fixar det.
              Förresten, vad har du fär temp i karet?

              Jodå, den kan vara i ditt kar en tid, men som jag skrev innan så växer de snart ur ett kar, och vid stigande storlek så behöver den ett större kar och då helt runt 300 liter minst.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • S.Sjöström
                • December 2010
                • 7

                #8
                Okej, tack.

                Har googlat flytandet ganska mycket, och det verkar finnas ganska mycket man kan testa.. så jag försöker med det, tills jag tar mig till affären.
                Bl.a står det att man kan testa höja vattentempen, så det ligger just nu på 21 på väg uppåt.
                Har även tänkt låta bli att mata i 3 dagar, vilket verkar vara allas svar på de flesta felen på de små fiskarna.. :/

                Råkade även komma in på ett forum där de diskuterar 8 slöjdstjärtar i samma 30l akvarium. Där skrivaren fått tummen upp från affären, så det verkar vara väldigt delad mening med utrymmet.. inte konstigt att man blir lite förvirrad.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av S.Sjöström
                  Råkade även komma in på ett forum där de diskuterar 8 slöjdstjärtar i samma 30l akvarium. Där skrivaren fått tummen upp från affären, så det verkar vara väldigt delad mening med utrymmet.. inte konstigt att man blir lite förvirrad.
                  Och jag som tyckte rådet du fick var dåligt...

                  Prova du med att inte mata den på några dagar, fisken dör inte av det iaf!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Sillyway
                    • October 2010
                    • 38

                    #10
                    Nej, det fungerar inte att sluta mata slöjstjärten ett par dagar, tyvärr. Slöjstjärtar har detta problem, ganska vanligt, som det verkar för alla de slöjstjärtar jag ägt har haft liknande problem. Jag tror det har mer med deras missbildningar att göra. Som vi alla vet är ju slöjstjärten och alla dess former en missbildad variant utav guldfisken (tillhör såklart fortfarande arten carassius auratus, vilket är guldfisk).
                    Det jag tänkte säga var att jag tror att missbildningarna påverkar simblåsan (eller andra organ) en hel del som orsakar alla simsvårigheter en slöjstjärt kan få. Vanliga formen av guldfisk kan ju såklart också bli drabbad, men det är mycket vanligare att slöjstjärtar får det samt större påverkan. Vissa guldfiskar kan inte simma alls, de har stora problem med simblåsan. Som det verkar så går det inte att bota helt, men det går att lindra. Med tester (från min första slöj) så lindrar ärtor (skalade, eftersom de inte kan smälta skalet) deras simproblem mer eller mindre. Min första var en Black Moor (svart slöj, teleskop), som jag fick med när jag köpte mitt 540-l akvarium. Han låg nästan alltid på mage vid ytan när han inte simmade, men när han simmade såg man stora problem. Dessa problem (även att han flöt med magen uppåt mot ytan) lindrades väldigt fort, men de försvann aldrig. Så jag rekommenderar att du lägger till ärtor som en kost för din guldfisk någon gång i veckan. Har han svårt att äta (för liten mun) är det bara att krossa ärtan (utan skal, såklart) med fingrarna och släppa ner i akvariumet. Se till att han äter upp den så att den inte ligger och skräpar på botten. Ärtan har två halvor..

                    Så nästa gång man köper en slöjstjärt, tänk på att de är avlade på missbildningar... :/

                    /Emmili

                    Kommentar

                    Arbetssätt...