Fiskarna kliar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Fiskarna kliar sig?

    Jag har lagt märke till att fiskarna verkar klia sig en del. Speciellt palettcikliderna och pansarmalarna.

    De lixom simmar med sidan mot gruset/stenar.

    Ær det tecken på sjukdom eller brukar fiskarna kila sig ibland bara?
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vad har du för värden på vattnet? lite kliande är normalt men om de gör det ofta så kan det vara ett tecken på nitrit

    Kommentar

    • lasselothar
      • September 2010
      • 59

      #3
      Har inget svar att ge men är intresserad av erfarenheter på området. Har alltid undrat vad folk menar med klia sig när det gäller fiskar, dom har ju lite taskiga armar för det...
      Hursom, mina fiskar kliar sig också då och då. Jag tolkar det som att de piskar upp mat (från växter och botten). Jag matar mycket smått (cyklops) så det skulle kunna vara en förklaring i mitt akvarium. Eller så är de sjuka, men det tror jag inte. Brukar oftast vara en eller några fiskar som gör det och andra är inte sena att följa efter och snappa upp eventuell föda som kommer upp. Det är så jag tolkar det....

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #4
        Ingen nitrit alls, en del nitrat dock.
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • Skruttapan
          • January 2011
          • 116

          #5
          Hur mäter ni nitrathalten?

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            med vattentester

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Japp, vattentester.

              Men ser att paletthonan ofta har en bajsstræng hængades, kanske førsøker hon bli av med den?
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Ursprungligen postat av lasselothar
                Har inget svar att ge men är intresserad av erfarenheter på området. Har alltid undrat vad folk menar med klia sig när det gäller fiskar, dom har ju lite taskiga armar för det...
                Hursom, mina fiskar kliar sig också då och då. Jag tolkar det som att de piskar upp mat (från växter och botten). Jag matar mycket smått (cyklops) så det skulle kunna vara en förklaring i mitt akvarium. Eller så är de sjuka, men det tror jag inte. Brukar oftast vara en eller några fiskar som gör det och andra är inte sena att följa efter och snappa upp eventuell föda som kommer upp. Det är så jag tolkar det....
                Jag tycker jag ser bra skillnad på när fiskarna försöker vispa upp mat och när de kliar sig. När de letar mat ställer de sig liksom ovanför botten och slår ut med alla fenorna så att det som finns på botten virvlar upp. När de kliar sig tar de liksom sikte på ett blad eller en rot eller något och snärtar till med sidan mot vad de nu kliar sig mot.

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  Jag tycker jag ser bra skillnad på när fiskarna försöker vispa upp mat och när de kliar sig. När de letar mat ställer de sig liksom ovanför botten och slår ut med alla fenorna så att det som finns på botten virvlar upp. När de kliar sig tar de liksom sikte på ett blad eller en rot eller något och snärtar till med sidan mot vad de nu kliar sig mot.
                  Precis, de tar verkligen sikte och sen simmar och vrider sig :P
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Hur ofta gör de det då?

                    Kommentar

                    • icehacker
                      • December 2010
                      • 1046

                      #11
                      Just paletthonan gør det vældigt ofta tycker jag, de andra kan man se någon gång ibland.

                      Dvs pansarmalarna, en scalar och paletterna.
                      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Det syns inte något på dem? Vita prickar eller något? Har för mig att just vita prick kan göra så de kliar sig!

                        Kommentar

                        • lasselothar
                          • September 2010
                          • 59

                          #13
                          Oj, nu blir jag ännu mer osäker...Mina fiskar tar ofta sats och snärtar till ett blad, eller botten, så att det dammar upp mat? För att klia sig? För att det kul? För att visa sin sympati med demonstranter i Egypten?
                          Får fortsätta att hålla lite koll märker jag/Lasse

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            det är för att visa sympati med demonstranterna i Egypten. utan tvekan!

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              absolut!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...