Kardinaltetra har tappat (?!!) ett öga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Kardinaltetra har tappat (?!!) ett öga

    Jag upptäckte till min förtvivlan att en av mina ca 30 kardinaltetror har tappat (?!!) ett öga? Eller kan det vara någon annan fisk som äter tetrans öga? Finns någon sjukdom som gör att de tappar ögon? Är det någon som har info, eller lite mer "kött på benen" om detta? Tacksam för svar och idéer!
    //Kristina
    260L, 25L
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    #2
    Vad har du mer før fiskar? :P
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      har du guramis eller makropoder så har du nog brottslingen i det gänget! : >
      All we are, we are.

      Kommentar

      • Runsten
        • January 2011
        • 95

        #4
        Jag har:
        Praktbotia 5 st ca 4 cm stora
        Scalare 4 st ca 4 cm stora
        Eldstjärt 1 st ca 6 cm stor
        siamesisk algätare 4st ca 4 cm stora
        Platy 5 st
        Diverse malar

        Men hur kan man få tag på ett öga? Sitter väl inte så lättåtkomligt? Dessutom är ju mina fiskar små än så länge, så de har små munnar ju... =/
        //Kristina
        260L, 25L

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Finns flera möjliga skurkar i det gänget, men Skalare äter i naturen bl.a. neontetra, och de brukar komma på att tetror = mat även i akvarium, så jag sätter en peng på att en av dina skalarer är skyldig. Det är sällan man i längden kan hålla neontetror och skalarer tillsammans.

          Det är annars hyfsat vanligt att fiskar får ögon utbitna. Fiskar klarar sig rätt bra med ett öga, men problemet är att den fisk som gjort det förmodligen fortsätter.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Runsten
            • January 2011
            • 95

            #6
            Men skalarerna är ju så små än.. de får ju knappt in nån mat i mun...
            //Kristina
            260L, 25L

            Kommentar

            Arbetssätt...