Allergi hos fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Allergi hos fisk

    Jag har nu frågat naturhistoriska om fiskar kan bli allergiska - de skickade mig vidare till statens veterinärmedicinska så jag väntar spänt på svar från dem...

    Frågan har sin början i att vi på någon tråd diskuterade om fiskar kan bli allergiska eftersom någon tyckte sig förändringar på sina fiskar varje gång det serverades röda mygglarver. Förändringarna försvann när hen inte matade med just rödda mygglarver...

    jag redovisar resultatet när det kommer
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    För länge sedan så lämnade jag in en del sjuka fiskar till SVA för kontroll - dock så blev resultatet minmalt eftersom de testade fiskarna vid testtillfället hade flera "sjukdomar" och att det inte gick att urskilja vad det var som hade drabbat fisken först - vilket var det intressanta att få reda på.

    Hoppas dock att du får fram ett resultat eftersom du söker efter någon specifikt. Jag tror dock inte att att fiiskarna kan bli allergiska mot röda mygg (därmed inte sagt att jag tycker röda mygg är bra-tvärtom) - men det skall i alla fall bli intressant att få höra resultatet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      För länge sedan så lämnade jag in en del sjuka fiskar till SVA för kontroll - dock så blev resultatet minmalt eftersom de testade fiskarna vid testtillfället hade flera "sjukdomar" och att det inte gick att urskilja vad det var som hade drabbat fisken först - vilket var det intressanta att få reda på.

      Hoppas dock att du får fram ett resultat eftersom du söker efter någon specifikt. Jag tror dock inte att att fiiskarna kan bli allergiska mot röda mygg (därmed inte sagt att jag tycker röda mygg är bra-tvärtom) - men det skall i alla fall bli intressant att få höra resultatet
      Nej det tror jag kanske inte heller men antikroppar måste ju finnas i kallblodig djur och om sådana finns finns oxå allergi för det kan ju inte vara unikt för däggdjur att sådant går överstyr...
      Många olika sjukdomar skulle ju kunna tyda på en systemsjukdom - div någon slags överproduktion av antikroppar - så jag ser verkligen fram emot att se vad SVA säger...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      Arbetssätt...