Hjälp med "vitapricksjukan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Odrie
    • January 2011
    • 7

    Hjälp med "vitapricksjukan"

    Hejsan, mina fiskar har plötsligt fått vad jag tror är "vita pricksjukan", och jag är inne på dag 2 med medicineringen, vissa fiskar har knappt några prickar, bara lite medans 3 fiskar har hur mycket som helst, har inte sett någon jätteminskning på prickarna, någon som vet hur jag ska gå tillväga, kanske avlägsna dom mest sjuka fiskarna?
    Använder eSHa 2000 och Antiwhitespot treatment EXIT för närvarande. Har nyligen bytt akvarium från ett 100 liters till ett 170 liters, och det har varit igång i ca 3-4 veckor, hadde problem med grumligt vatten i början, men det blev bra efter ca en vecka, o nu detta. Skulle bli jätteglad för tips.
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    punktol har fungerat kanon för mig.. det och temperaturhöjning.. det påskyndar kläckningen av parasiten dvs du behöver medicinera under kortare tid.. tillsätt också lite salt för att stävja infektioner i sår parasiten åsamkar.. höjer du tempen bör du även öka syresättningen (sätta en ytbrytande pump eller något)..

    Lycka till
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      punktol har fungerat kanon för mig.. det och temperaturhöjning.. det påskyndar kläckningen av parasiten dvs du behöver medicinera under kortare tid.. tillsätt också lite salt för att stävja infektioner i sår parasiten åsamkar.. höjer du tempen bör du även öka syresättningen (sätta en ytbrytande pump eller något)..

      Lycka till
      Om du har PANSARMALAR i akvariet så bör du inte använda salt....
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        +1 finns ett antal fiskar som är halvkänsliga för salt..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • vordf
          • May 2010
          • 106

          #5
          JBL´s punktol som omnämnts ovan är oslagbar när det kommer till vita prick. Temp mellan 26-30grader beroende på invånare i karet. Brukar vara väck efter en kur.

          Du måste dock fundera över orsak och verkan annars riskerar du att få samma eller annat problem framöver.
          460L Amerika

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Var beredd på att få behandla flera gånger på raken, medicinen tar inte på parasitens alla livsstadier, bara den frisimmande.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Odrie
              • January 2011
              • 7

              #7
              Tack för svaren, har Amerikanska ciklider och en brungul snäckätare och denna hur sjukt mycket prickar, kommer inte på vad den heter. Har hällt i ca en matsked av gh salt i samband med vattenbyte, men det kanske ska till lite mer salt, av vad jag kan se på dag 3 med kuren, verkar det som prickarna har blivit lite mindre, men har ej fösvunnit på någon av fiskarna, så jag får se imorgon hur det verkar. Verkar vettigast o fortsätta med samma kur som jag använder nu eftersom jag redan har börjat med den, står däremot inget om höjd temperatur på beskrivningen, ska jag prova ändå?

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                ju högre du vågar höja tempen och därmed syresättningen ju snabbare kan du få parasiten att gå igenom sina olika stadier (parasitens metabolism) och därmed utsätts fisken för både angreppet och medicineringen under kortare tid.. lägg dig på 30C och se till att du syresätter som en dåre.. då ska du klara dig på en enda kur..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Odrie
                  • January 2011
                  • 7

                  #9
                  Ok, detta ska jag prova, men denna kuren är so gott som avslutad imorgon, får eventuellt fortsätta någon dag till, men hur klarar sig fiskarna i såpass varmt vatten? Tempen ligger stadigt på 25 grader nu. Tror jag kör färdigt denna kuren först i allafall och får köra en till i såfall. Frågan är bara hur länge jag ska vänta imellan kurerna.

                  En annan fråga är om "hål i huvudet" sjukan, har medicinerat i 4 dar nu, ser mest ut som runda hålliknande hål, läker dessa av sig självt, och någon som har någon aning om hur lång tid det tar? Fiskarna i övrigt verkar friska och krya och äter bra. men det är bara en art som har dessa hål, och det är mina salvini. Dom enda som inte berörs av någon av sjukdomarna är mina Jack dempsey.

                  Låter ju ungefär som jag har världens smittohärd i akvariumet, måste bli av med problemen, fiskarna är stora och jättefina. Skulle ju få krupp om dom dog av detta, har haft dom länge.

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    under 24 grader brukar fiskarna bli mycket mer angripna av just prick..

                    hål i huvudet beror mestadels på vattenkvalitet.. byt MASSVIS (2x50% i veckan i en månad) med vatten så ska du se att hålen går tillbaka.. JD håller inte i ett 170L btw..

                    låter som att du kan åstadkomma mycket genom att byta upp dig till ett 540 och se över din filtrering.. prick/hål i huvudet är "nybörjarmissar" imo..

                    = ?
                    vad har du i karet
                    hur stora är dessa fiskar
                    vilken filtrering
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Odrie
                      • January 2011
                      • 7

                      #11
                      Bytte ca 70% av vattnet innan medicineringen, fiskarna blev genast lugnare och åt bättre och det har varit bra sedan dess, men låter som en bra ide. Har 10st blandade amerikanska ciklider i karet och dom är ca 1-1,5 dm på sin höjd, de flästa mindre. Lite osäker på om det verkligen är JD, för jag tror inte dom blir mycket större än dom är nu, annars ä dom väldigt lika JD, dom är mörkblå med lite blandade skimmrande färger och en tendens till rött på magen. Får väl bli goldmedlem så jag kan lägga upp lite bilder.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        haha.. du kan ju få dina fiskar identifierade utan att betala 200+? spänn? däremot är det ju ett stort forum så det kan ju vara kul att kunna lägga upp bilder..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Odrie
                          • January 2011
                          • 7

                          #13
                          Hehe, jodå de va JD , o mitt akvarium är lagom för mina fiskar, skulle dom bli för stora så får jag antingen sälja dom eller byta in dom mot mindre. Höjde tempen till 26 grader igår och det verkade göra skillnad, kraftig minskning på prickar idag och jag har petat upp doppvärmaren till o värma till 27. När prickarna är helt borta så är det väl vettigt att medicinera någon dag till va?
                          Vad gäller filter så köpte jag en Eheim ganska billig modell som ä god till ungefär 200-250 liter med vanligt skumfilter som jag kör med nu unter medicineringen, annars har jag lite olika filtermaterial jag gör ett eget filter av och jag använder bla aktivt kol, har ju rot och lite sådant i.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...