Kan fiskar allergi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    Kan fiskar allergi?

    Hej,

    En snabb fredagstanke:
    Kan fiskar ha allergi?

    Min observation är att våra neontetror reagerar på röd mygglarver. Varje gång vi de senaste veckorna matat med mygglarver så ha de fått ett svampliknande utslag på kroppen. Det är alltså inte något som verkar smitta eller dödar dem. Det är mer av en känsla eller tanke att det kan vara allergi än ett säkert klar orsak-verkan samband.

    Någon som har liknande observationer?
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    Prova byta till ny förpackning, större sannorlikhet att mygglarverna är kontaminerade.

    Dock intressant, jag är inte haj på fiskimmunologi men har inte fisken ett skydd runt sig, slemhinnan, som hindrar fästa av bakterier som utan denna t ex efter sår nästan alltid får infektioner.
    Borde betyda att fiskar inte har något vidare immunförsvar och teorin kring allergi borde då bli densamma
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      hmm borde vara en fråga för zoofysiologerna på naturhistoriska museet Stockholm - vem kan maila dem och fråga ... man brukar få bra svar snabbt från dem
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      Arbetssätt...