Vad fn hände

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    Vad fn hände

    Idag gick jag in till garderoben för att kolla till min slaktarback som jag driver upp växter i (fungerar som ett vanligt akvarie fast det är en öppen 70 liters plastback med hänglampa) den har fungerat perfekt i ca 2 månader nu med perfekta vattenvärden. Fram tills nu när jag kollade så hadde vattnet blivit brunfärgat och luktade badhus typ rengörningsmedel eller något liknande. Alla guppi var döda och Hornsärven hadde tappat alla blad. Övriga växter såg ut som vanligt Ancistrusarna levde. Det blev ett snabbt vatten byte på 90 procent även rengörning av filtret. (lukten finns kvar). Ordinarie vatten bytet 50 procent med tillhörande växtgödning (enligt PMDD) skedde i söndags och i går var vattnet bra. Dvs fiskarna levde och vattnet luktade inte. det simmar 2 Ancistrus malar och 10 Guppi i den + en jäkla massa växter utrustning är ett innefilter Eheim 2210 (på lägsta effekt)och en doppvärmare på 50 w temperatur är 25 grader Co2 tillsats med jäsning (Obs jag har koll på ph värdet)

    Kollade vattenvärdena direkt och resultatet blev
    Ph 6,6 (Hagen test)
    Kh 3 (Hagen test)
    No3 ej Mätbart = obs var 5 mg/l i söndags (Sera test)
    Nh3/Nh4 Ej mätbart (Hagen test)
    Po4 Ej mätbart (Hagen test)

    Jag varierar maten med vanligt flingfoder räkmix och röda mygglarver. Jag matar dom varje kväll förutom någon gång i veckan då får dom inget.

    Tilläggas är att jag har/haft (på nedgång nu) problem med rödalger skägg o pensel i alla mina burkar. Slaktarbacken har varit speciellt
    utsatt.

    Det som skiljer från övriga dagar är att jag har jäst vin där inne och dom 2 senaste nätterna har jag haft en luftpump på ned i jäskärlet för att driva ut all kolsyra, Så det kan få stå och klarna. Obs dörren har då varit öppen så det har varit bra ventilation
    (det luktar illa) jag såg inget på fiskarna eller lukt av vattnet efter första dygnet så jag personligen tror inte det har med saken att göra. Är det någon som tror något annat så lyssnar jag gärna.

    Tar tacksamt emot förslag på vad som kan ha hänt!!


    Mvh Micke Eklund
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

    #2
    Jag kan tillägga att dörren var endast öppen på natten, och grabben och tjejen är aldrig där inne, så att det kommit något i burken av en mänsklig hand verkar inte så troligt

    Mvh Micke Eklund

    Kommentar

    • micke eklund
      • November 2002
      • 680

      #3
      Är det verkligen ingen som vet Hmm jag fortsätter väl med vatten byte 80 procent varje dag och ser om det ger sig. Detluktar fortfarande skit och är brunt nu på förmiddagen

      Mvh Micke Eklund

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        det kan ju vara så att PH sjunkt på natten för att det varit för mycket CO2 i luften & så?
        växterna tar ju inte upp CO2 på natten & då sjunker väl ofta PH...
        Och om inte jag har helt fel så kan du väl lätt få ett Ph fall när du har lågt KH... under en viss gräns så kan det ramla rakt ner till låga nivåer, och vissa fiskar/växter kanske tog det bättre än andra..
        men som sagt, bara lite gissningar =)

        Ett tips när du jäser vin för att slippa jästlukten är att ta en slang från jäsröret och dra det till nån ventilation =)
        inte bra att få för mycket CO2 i luften i lägenheten heller..

        160L Eldstjärt,guppy..110L segelmolly neontetra & kardinaltetra
        45L guppy & segelmolly yngel..10L + 2*8.5L (avdelad 17L) karantän & sjukstuga
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • micke eklund
          • November 2002
          • 680

          #5
          Hmm ja men tyvärr så är problemet kvar i dag trots flytt av jäshink med tillbehör. Vattnet är brunaktigt och luktar apa. Ska precis ge mig i kast med ett rejält vatten byte igen så får vi se hur det ser ut i kväll

          Mvh Micke Eklund

          Kommentar

          • micke eklund
            • November 2002
            • 680

            #6
            Hmm ja nu ännu 2 dygn senare verkar det ha repat sig Ancistrusarna lever fortfarande Vattnet luktar fortfarande men mindre. Har precis bytt vattten igen.

            Här kommer mina funderingar på orsaken.
            Tror att det kan berott på syrebrist som slog ut bakteriefloran och förgiftade vattnet. I och med att jag använder backen till överblivna växter osv, så kan det bli en del skräp i den när jag flyttar runt och håller på. I ärlighetens namn så har jag inte varit så noga med slammsugning och rensning i backen på sista tiden. eftersom det är extremt mycket växter (som käkar syre på natten) kombinerat med mycket skit som gör att bakterierna käkar mycket syre. Plus att det var vid tillfället Extremt mycket Co2 i luften kring backen. och jag brukar undvika för mycket ytrörelse i mina burkar.

            En teori jag har någon som kanske kan sprida lite ljus här????

            Är det någon som varit med om döda bakterier som förgiftat vattnet tex vid strömavbrott osv. Så tar jag tacksamt emot en beskrivning på hur det luktade vattnet såg ut osv.

            Mvh Micke Eklund

            Kommentar

            • micke eklund
              • November 2002
              • 680

              #7
              Är det någon som varit med om döda bakterier som förgiftat vattnet tex vid strömavbrott osv. Så tar jag tacksamt emot en beskrivning på hur det luktade vattnet såg ut osv.
              Har det verkligen inte hänt någon ?????

              Tacksam för svar

              Kommentar

              Arbetssätt...