Okej, vad händer? Mystisk fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Okej, vad händer? Mystisk fiskdöd

    Okej.. Helt klart är något på tok i mitt 112 liter asienkar nu. Fler och fler fiskar droppar av och jag kan inte hitta någon förklaring! Väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig hitta en förklaring!

    1/ Hur stort är akvariet? 112 l
    2/ Vilken filtrering använder du? Eheim pickup 2010, har även satt in en eheim compact 300 cirkulationspump
    3/ När startade du akvariet? Liter mer en 1 1/2 år sen, bytte fiskbestånd i början på hösten
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? -
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    • En av mosaikguramisarna dog idag, så nu har jag 1+1 sådana, storlek ca 7 -8 cm
    • 5 kuhliiålar
    • 6 zebrafiskar
    • 1 sewellia lineolata

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Har en hel del grönt, se bilder nedan..
    • Finns 4 ganska stora javaormbunkar
    • javamossa
    • vallisneria
    • hornsärv
    • spikblad
    • ricciamossa
    • två olika svärdplantor


    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? pH: 7, KH: 6
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet ph: 7, KH: 6, nitrit: 0
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? VB en gång i veckan, 25%
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då? Förra veckans tisdag, 25%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? inga nya
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Matar en gång om dagen med flingfoder eller granulat, en gång i veckan med fryst artemia, någon gång i veckan med algtabletter
    15/ Har du nyligen bytt foder? nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?

    Jag vet faktiskt inte hur länge det har pågått, men i början av december örjade jag märka att något inte stod helt rätt till.
    Det började med en zebrafisk som slutade äta och sen tynade bort, sen skaffade jag den extra cirkulationspumpen och då dog en zebra då den blev fastsugen där. Har nu satt en bit filtermatta vid insuget så inga fler ska dö där. Nu verkar dock zebrorna i skick igen, eftersom jag t.o.m har fått lek på dem i ett annat kar..
    Under december så dog 2 till zebrafiskar, varav den ena var spårlöst försvunnen.
    Sewelliorna har jag haft 4 st sedan i början av hösten. Hittade den första någon måand efter att jag skaffat dem en dag död på rygg fast jag sett den i full gång bara någon timme tidigare. Inte ett märke eller en färgförndring syntes. Under julhelgerna dog ännu en sewellia, inte heller på den syntes något misstänksamt och nu för två dagar sedan dog den tredje sewellian. Såg att den var lite blek kvällen innan och var väldigt stillsam, men det är enda beteende förändrig jag sett hos någon av dem.
    Idag hittade jag nyss en av mina mosaikguramihonor stendöd... Syns inget ovanligt på henne heller... (bild nedan)


    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? ja, se ovan
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. inga beteende förändringar vad jag kunnat se, utom zebrafiskarna som inte åt
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. nej
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? under en ganska lång tid så har fiskarna droppat av lite nu som då, det är först nu jag börjat lägga märke till det ordentligt då dödsfallen börjar komma allt tätare
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? ja
    Bifogade filer
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Ingen som har några idéer?

    Visst är det sorligt när fiskarna dör, men det är nästan värre att inte veta vad de dör av..! Alla tankar och mer eller mindre galna idéer är välkommna!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag tror mer att det är tillfälligheter och ingen sjukdom som hänt i ditt kar. Att Sewilliorna dött är inte så konstigt, de är ofta lite känsliga och kan vara lite knussliga med maten.
      Sebrafiskarna blir inte så jättegamla, och att en gått hädan i pumpen är inte så mycket att orda om. Man vet heller inte hur gamla de var när du köpte dem.
      Mosaikguramin är lite svårare att gissa, men kanske ren tillfällighet?
      Håll ändå ögonen öppna för förändringar i karet om jag anat fel, om inte för säkerhets skull.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Att den dog i pumpen var ju en olycka, men som VisualDarkness sa så borde inte en riktigt pigg zebra ha fastnat där... Men som sagt.. visst kan det vara tillfälligheter. Känns bara som att jag börjar ha så stor åtgång på fiskar helt plötsligt

        Sewelliorna är lite mystiskt med, då de alltid ätit väldigt bra hos mig, och alltid varit så pigga. Nu är ju det här akvariet kanske inte riktigt så anpassat för dem, men det skulle jag ju kompencera med lite extra cirkulation åt dem... Det verkade de ju inte riktigt tycka om då två dött sedan dess... Otacksamma jä**lar

        Och guramin nu... ja? Det är väl bara att vänta och se..

        Känns lite taskigt då jag sitter och drömmer om ett svartvattenkar med chokladguramis, och så kan jag inte ens hålla vanliga lätta fiskar vid liv...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Så är det ibland, en fisk funkar kanon hos någon medans grannens fiskar med precis samma förutsättningar vantrivs.
          Likaså med tex alger, två kar bredvid varandra blir helt olika, i det ena finns inte tillstymmelse till alger medans det är fullt i det andra...varför kan man bara spåna i...
          Så ge inte upp ett svartvattenskar med gurami, det kanske är lättare än med sebrafiskar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Hahaha Det skulle vara nåt det...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Guramin på bilden ser inte helt OK ut, ryggfenan är klibbig/hopdragen likaså bröstfenorna som är tryckta utmed sidorna och stjärtfenan ser inte heller riktigt ok ut tycker jag! Orsak till det är troligen parasitangrepp! Det kan vara idé att se över filtreringen, eheims täta filtermatta är inge vidare så det vore bättre med en pumpskalle och en filterkloss av grov matta ppi 10, det kan vara värt att fixa till! Sewellliorna och gurami var en dödsdömt kombination eftrsom de vill ha väldigt stark cirkulation!
              Senast redigerad av åheim; 26 January 2011, 17:05.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Tja, medans den var i vattnet såg den helt okej ut, fenorna klibbade ju ihop först då jag tog upp fisken. Ska försöka få några bilder på de andra guramina när jag kommer hem sen, så kan ju ni experter komma med något utlåtande om hur de ser ut...

                Sewelliorna frågade jag om här på forumet innan jag skaffade dem (blev tipsad här på forumet om dem också) och fick klartecken, men visst, kanske inte världens bästa kar för dem... Hade ändå hoppats att det skulle funka eftersom det tydligen gör det för flera i alla fall.

                Angående filtreringen, tack för tipset

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Orsak till det är troligen parasitangrepp!
                  Vad för parasiter då?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Okej, här kommer två bilder då! Jag ser inget fel på deras fenor, men så är jag ingen expert heller. Så jag lämnar parasitfrågan till de med bättre kunnande

                    EDIT: Äh, lyckades blanda ihop en av bilderna med en gammal... de nya blev så suddiga så jag blev glad när jag hittade en halvskarp i alla fall... Tar bort den gamla och sitter på lurpass med kameran igen!
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Miliimli; 26 January 2011, 19:01.

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Bilderna är lite halvtaskiga, men de hatar kameran över allt annat... Och jo, hanens bukfena.. Han har haft långa taggar på den men dem har han tappat... misstänkte att det var i de fajter han hade med honorna där ett tag... men det kan ju förstås ha med något annat att göra också!

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Sådär, kärleken till mat övervinner rädslan för kameran... De två första bilderna är på hanen och den sista på honan
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Vad för parasiter då?
                          Jo för dessa symptom som jag drog uppvisas vid parasitangrepp i slemhuden!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #14
                            Även om den inte såg ut så i vattnet? Stjärtfenan kan också ha varit lite misshandlad då hon låg på ett sådant ställe att jag inte kom åt med håven utan fick lyfta upp henne för hand, och det enklaste var att ta tag i stjärtfenan, fick dock försöka en stund då hon var väldigt hal...

                            Ser du några tecken på de två kvarvarande av bilderna ovan att döma?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Okej, här kommer två bilder då! Jag ser inget fel på deras fenor, men så är jag ingen expert heller. Så jag lämnar parasitfrågan till de med bättre kunnande

                              EDIT: Äh, lyckades blanda ihop en av bilderna med en gammal... de nya blev så suddiga så jag blev glad när jag hittade en halvskarp i alla fall... Tar bort den gamla och sitter på lurpass med kameran igen!
                              Ja jisses, jag hade inte en aning om att första bilden var tagen på fisken utanför karet.... Ja den där ser ju helt OK ut
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...