Sjuk fjärilsciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    #16
    Tja Mats
    Jag minns inte riktigt, men det var viktigt med temp höjningen just när man kör den kombon. Minns inte om det var pgr av Bacterialkiller som behövde högre temp för att ge max effekt? Står kanske på burken.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Ursprungligen postat av Bass
      Tja Mats
      Jag minns inte riktigt, men det var viktigt med temp höjningen just när man kör den kombon. Minns inte om det var pgr av Bacterialkiller som behövde högre temp för att ge max effekt? Står kanske på burken.
      Japp, det gäller nog för båda medlen, mellan 30-32° står det!

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #18
        Det är svårt o hitta bra fjärilciklider. Många av dem är tyvärr smittade med fisktuberkulos o blir därför inte så gamla. Hittar man bra fjärilar så blir hannarna upp åt 10 cm i tyskland kan man också hitta odlare som säljer "parasitenfrei" Som hos Duvall i Hannover som vi Zoppetare besökte för två år sedan.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • tommy_g
          • February 2010
          • 473

          #19
          Vad har de för leverantör? Är fisken från Asien kan den vara uppfödd med tillväxthormoner och antibiotika. Detta gör att fisken snabbt växer till önskad säljstorlek och klarar tuffa transporter, immunförsvaret fallerar dock i längden vilket gör att fiskarna blir överkänsliga. Jag har själv köpt Asienodlade fjärilar för några år sedan, alla dog inom loppet av en månad. Nu köpte jag svenskodlade, helt annan gnista i dessa. Ska bli kul att se hur länge dessa lever.

          Min lokala zoogubbe är så förbannad på en större grossist här i Västra Götaland som importerar från Asien. Av all fisk han köpt därifrån har ca. 30% dött. Inte alla på en gång, utan varje dag fick han håva upp ett par döda fiskar. Han frågade varför de fortsätter att importera undermålig fisk, och undrade varför de inte kunde beställa Europaodlat, ex. från Danmark eller Holland. Svaret han fick var bara att de var tvungna att föda sina anställda. En kardinal från tex. Danmark kostar typ 4 kr att köpa in, jämförelsevis med Asien där de betalade några öre för samma fisk. Zoogubben hade själv besökt dessa enorma fiskodlingar i Singapore. Detta är vad jag har fått berättat för mig. Kan vara säljsnack, men mycket tyder på att det stämmer. Vore intressant om ni som varit med i gamet ett tag kan bekräfta detta?

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #20
            Håller inte med där . Visst finns det hormoner o antibiotika i branchen men det hittar man både i asien o europa. När det gäller hormoner så används dessa i första hand för färgning o lektriggning.
            Tillväxthormoner däremot lär inte fungera då de dels är för dyra o dels ger en abnorm tillväxt.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1026

              #21
              Ursprungligen postat av tommy_g
              Vad har de för leverantör? Är fisken från Asien kan den vara uppfödd med tillväxthormoner och antibiotika. Detta gör att fisken snabbt växer till önskad säljstorlek och klarar tuffa transporter, immunförsvaret fallerar dock i längden vilket gör att fiskarna blir överkänsliga. Jag har själv köpt Asienodlade fjärilar för några år sedan, alla dog inom loppet av en månad. Nu köpte jag svenskodlade, helt annan gnista i dessa. Ska bli kul att se hur länge dessa lever.

              Min lokala zoogubbe är så förbannad på en större grossist här i Västra Götaland som importerar från Asien. Av all fisk han köpt därifrån har ca. 30% dött. Inte alla på en gång, utan varje dag fick han håva upp ett par döda fiskar. Han frågade varför de fortsätter att importera undermålig fisk, och undrade varför de inte kunde beställa Europaodlat, ex. från Danmark eller Holland. Svaret han fick var bara att de var tvungna att föda sina anställda. En kardinal från tex. Danmark kostar typ 4 kr att köpa in, jämförelsevis med Asien där de betalade några öre för samma fisk. Zoogubben hade själv besökt dessa enorma fiskodlingar i Singapore. Detta är vad jag har fått berättat för mig. Kan vara säljsnack, men mycket tyder på att det stämmer. Vore intressant om ni som varit med i gamet ett tag kan bekräfta detta?
              "Klas" har i alla tider spytt galla över asienodlad fisk. Man ska nog inte tro på allt han säger

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #22
                Jovisst. Men ändå. Med över 30 års erfarenhet i branchen kan man tycka att påståendet inte kan vara helt taget ur luften? Har en kollega på jobbet som är biolog, också erfaren akvarist, han säger samma sak. Antar att man får ändra semesterplanerna själv och åka på "studiebesök" till Singapore för att få fakta, haha.

                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  #23
                  Ursprungligen postat av tommy_g
                  Jovisst. Men ändå. Med över 30 års erfarenhet i branchen kan man tycka att påståendet inte kan vara helt taget ur luften? Har en kollega på jobbet som är biolog, också erfaren akvarist, han säger samma sak. Antar att man får ändra semesterplanerna själv och åka på "studiebesök" till Singapore för att få fakta, haha.
                  Jag har kompisar som varit och tittat - det är nog så att vi har mkt hormoner och salt och antibiotika i de asiatiska odlingarna...
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...