Sjuk fjärilsciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Sjuk fjärilsciklid?

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1424.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,6 KB
ID: 2181482Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1426.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,4 KB
ID: 2181480Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1425.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,3 KB
ID: 2181481Jag börjar bli lite orolig över en av mina fjärilsciklider, jag tror att det är hanen.
    Den har börjat bli mer passiv och ligger ofta mot bottenmaterialet och vilar mot en av fenorna. Den verkar driva runt med strömmen ibland med som om den inte orkar kämpa emot. Den kommer fortfarande upp när det är matdags men känns inte lika ivrig länge. Tycker också att den "flåsar" betydligt mer än min andra fjärilsciklid. Ser dock inget på fisken.

    Tog lite bilder med vet inte riktigt vad de säger.

    Har ett akvarium på 180 liter. 26-27 grader varmt. Ph stabilt runt 7-7.5. Kör nitrit-test ganska regelbundet, inget utslag. Byter vatten, ca 30 %, en gång i veckan eller en gång varannan vecka.
    Har även ancistrus, sterbai pansarmal, neontetror, koppartetror och kubotai rasboror i akvariet. Har aktivt kol som ligger i mitt ytterfilter, har varit där i en månad ungefär. Det bubblade och fräste en massa om det när jag sköljde av det innan jag stoppade det i filtret. Är det normalt?

    Antar att det är svårt att säga något utifrån denna lilla information. Finns det något mer som kan hjälpa?
    Senast redigerad av Nasso; 22 January 2011, 17:37. Anledning: Glömde bilderna
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    En film som illustrerar det hela ganska bra:
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Hur gammal är din fjärill och vilka vattenvärden har du - färgen ser ju bra ut som jag ser det...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #4
        Jag köpte fjärilen för 2-3 månader sedan. Hur länge den varit i butiken vet jag inte. Köpte på åleds. Tror de har ganska stor omsättning där så jag tror inte den varit i butiken jättelänge.

        Måtte gh/kh-värden idag. Visserligen direkt efter vattenbyte, vet inte om det spelar roll? Kan mäta i morgon igen.

        GH: ~4,5
        KH: ~5,5
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Hej,
          Jag tycker mig känna igen detta från de fjärilar vi haft. Då tog det ca: 7 dagar sedan dog de. Vi hade inga vattenproblem så vitt jag förstod eller kunde mäta. Det gick bara utför. I något fall kan jag sett att det kunde röra sig om viss stress men överlag skulle detta inte vara en tillräcklig förklaring.

          Köpte du fiskarna från samma ställe vid samma tillfälle?
          En förklaring, som jag överhuvudtaget inte vet om den är sann eller ens trolig, är att fjärilar utvecklar gemensamma bakterierkulturer och att de har svårt att anpassa sig till en annan bakteriekultur. Denna förklaring fick jag från en affär (med gott renomme). Detta gör att den ena av fjärilarna inte orkar med. Det behöver förstås inte vara bakterier. Vad vet jag.

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #6
            hmm jag har för vana att tillsätta tredubbla doser Easy-life till akvarievattnet när jag sätter ner känsliga fiskar - har funkat bra varje gång. kanske något för dina fiskar oxå...
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Ursprungligen postat av fisheye
              Hej,
              Jag tycker mig känna igen detta från de fjärilar vi haft. Då tog det ca: 7 dagar sedan dog de. Vi hade inga vattenproblem så vitt jag förstod eller kunde mäta. Det gick bara utför. I något fall kan jag sett att det kunde röra sig om viss stress men överlag skulle detta inte vara en tillräcklig förklaring.

              Köpte du fiskarna från samma ställe vid samma tillfälle?
              En förklaring, som jag överhuvudtaget inte vet om den är sann eller ens trolig, är att fjärilar utvecklar gemensamma bakterierkulturer och att de har svårt att anpassa sig till en annan bakteriekultur. Denna förklaring fick jag från en affär (med gott renomme). Detta gör att den ena av fjärilarna inte orkar med. Det behöver förstås inte vara bakterier. Vad vet jag.
              Okay. Det låter inte så bra

              De är köpta från åleds vid samma tillfälle. De har klarat sig bra och har sett ut att må fint i 2-3 månader hittils...

              022helpek: Som jag förstår det är easy-life ett företag.... http://www.easylife.nl/ vad tillsatte du?
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Ursprungligen postat av Nasso
                Okay. Det låter inte så bra

                De är köpta från åleds vid samma tillfälle. De har klarat sig bra och har sett ut att må fint i 2-3 månader hittils...

                022helpek: Som jag förstår det är easy-life ett företag.... http://www.easylife.nl/ vad tillsatte du?
                Flytande filtermedium
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #9
                  Kan någon hjälpa mig med att könsbestämma den sjuka fisken? Antingen med hjälp av bilderna eller via filmen (där både honan och hanen finns med).
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nasso
                    Kan någon hjälpa mig med att könsbestämma den sjuka fisken? Antingen med hjälp av bilderna eller via filmen (där både honan och hanen finns med).
                    Det är en hane. Den uppvisar klassiska sjukdomssymptom, som fjärilar så ofta, tyvärr, råkar ut för. De vanligaste åkommorna hos fjärilar är pop-eye, då ögonen står ut markant, hål-i-huvudet och gälparasiter. Din hane flåsar rejält så jag misstänker att den har någon gälparasit, säkerligen med en släng av hål-i-huvudet i antågande. Hih ser du att den har när det uppstår små blåsor på huvudet och runt munnen, som senare bildar små "kratrar" eller regelrätta hål i fiskens hud. Nu har fiskar små hål runt munnen naturligt (luktorgan... tror jag...?) och dessa är alltså inte hih.
                    Det är svårt att medicinera hih - jag har själv en fjärilshane i ett sjuk-kar nu som medicineras med "super-killer", men jag tror det är kört för honom.

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Det är en hane. Den uppvisar klassiska sjukdomssymptom, som fjärilar så ofta, tyvärr, råkar ut för. De vanligaste åkommorna hos fjärilar är pop-eye, då ögonen står ut markant, hål-i-huvudet och gälparasiter. Din hane flåsar rejält så jag misstänker att den har någon gälparasit, säkerligen med en släng av hål-i-huvudet i antågande. Hih ser du att den har när det uppstår små blåsor på huvudet och runt munnen, som senare bildar små "kratrar" eller regelrätta hål i fiskens hud. Nu har fiskar små hål runt munnen naturligt (luktorgan... tror jag...?) och dessa är alltså inte hih.
                      Det är svårt att medicinera hih - jag har själv en fjärilshane i ett sjuk-kar nu som medicineras med "super-killer", men jag tror det är kört för honom.
                      Intressant - vad är super-killer för något?
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      • Nasso
                        • November 2010
                        • 719

                        #12
                        Mats Brynzell: Det var antagligen hål-i-huvudet. Den hade något som såg ut som två näsborrar. Såg lite väl stora ut. Kan det vara hål-i-huvudet?

                        Jag hittade för ca 2 veckor sedan en neon tetra som hade något stort vitt på munnen/läpparna. Såg nästan ut som en vårta.
                        När jag läser följande beskrivning på denna sidan, så är det spot on.

                        Mun"svamp" (bakteriell infektion orsakad av Flexibacter columnaris)
                        Symptom: Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder. Sjukdomen är mycket smittsam och kan på några dagar slå ut ett helt fiskbestånd.
                        Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone), öka genomluftningen i akvariet. Tillsätt grovsalt. Isolera infekterade fiskar i ett karantänsakvarium och behandla dem. Låt dem aldrig gå kvar i huvudakvariet med friska fiskar.
                        Jag plockade bort den fisken närjag upptäckte det. Idag upptäckte jag två till neontetror med samma symptom, dock mindre "bommulsliknande fläckar" runt munnen. Kan detta ha spridit sig till min fjärilsciklid också tro?

                        Har läst på flera ställen att salt är bra och kan i viss mån förebygga sånt här. Jag har dock också läst att corydoras är känsliga för salt. Jag har 9 st corydora sterbai i akvariet.

                        Vad tycker ni, salt eller inget salt i mitt akvarium? Har jodfritt grovsalt, hur mycket skall jag tillsätta efter vattenbyte?
                        /Emil Andersson
                        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av 022helpek
                          Intressant - vad är super-killer för något?
                          Ursprungligen postat av Nasso
                          Mats Brynzell: Det var antagligen hål-i-huvudet. Den hade något som såg ut som två näsborrar. Såg lite väl stora ut. Kan det vara hål-i-huvudet?

                          Jag hittade för ca 2 veckor sedan en neon tetra som hade något stort vitt på munnen/läpparna. Såg nästan ut som en vårta.
                          När jag läser följande beskrivning på denna sidan, så är det spot on.



                          Jag plockade bort den fisken närjag upptäckte det. Idag upptäckte jag två till neontetror med samma symptom, dock mindre "bommulsliknande fläckar" runt munnen. Kan detta ha spridit sig till min fjärilsciklid också tro?

                          Har läst på flera ställen att salt är bra och kan i viss mån förebygga sånt här. Jag har dock också läst att corydoras är känsliga för salt. Jag har 9 st corydora sterbai i akvariet.

                          Vad tycker ni, salt eller inget salt i mitt akvarium? Har jodfritt grovsalt, hur mycket skall jag tillsätta efter vattenbyte?

                          Super-killer är en medicin jag köpt på nätet från ett ställe som heter bldiscus - googla på namnet så kommer det länkar till sidan. Finns andra varianter där också.

                          Jag är mycket dålig på sjukdomar, förutom att jag direkt ser om en fisk är kass eller inte. Ofta bryter sjukdomar ut som ligger latent, eller faktiskt ingår i fiskens naturliga bakterieflora. Fjärilar är, av någon anledning, känsliga och hamnar de i någon form av stress eller otrivsel så kan sjukdommar lätt bryta ut pga att fiskens motståndskraft reduceras. Om din fjäril har smittats av just den sjukdomen - låter som någon form av svampangrepp - som dina neoner har fått vet jag inte, men en smitta kan ju göra så att fiskarna får en släng, blir svagare och därmed tillåter att de latenta bakterierna får fäste. Hål i huvudet-sjukans "hål" ser efter en tid vita ut, och kan ha små tofsliknande utskott. Ofta missbedömmer man fiskens "näsborrar", och får för sig att det är hih. Jag har fått hih, enbart på en del fjärilar, men aldrg lyckats medicinera bort det - jag tror det är en sjukdom som är ganska svår att få bukt med. Nu har jag i och för sig gjort en test med min fjärilshane, därför att samma medicin som diskusarna fick tog bort flagellater, och det gick bra, och på asken stod det att medlet även var effektivt mot gälparasiter och hih. Vi får se om det lyckas.
                          Salt tar inte kål på bakterier och parasiter i sig, utan hjälper fisken att omfördela sin energi då fisken balanserar sin egen saltmängd i kroppen kontra vattnets salthet - detta har jag läst någonstans kallas för osmos. Fisken innehåller mer salt än vattnet och den behöver använda en del av sin energi för att vattnet inte skall utjämna salthalten i fiskens kropp, saltar man då vattnet en aning kan fiskens kropp lägga mer energi på att skydda sig för eventuella angrepp. Det här är en mycket luddig förklaring och jag baserar den enbart på vad jag har hört andra säga - och det finns säkert andra som kan förklara det hela lite enklare.
                          Så - jag överlåter själva saltanvändningen till de som kan mer om detta och kanske har prövat dess verkningar!

                          Kommentar

                          • Bass
                            • October 2010
                            • 379

                            #14
                            Körde Superkiller tillsamans med Bacterialkiller när mina fiskar andades med en gäle, sket vitt, matvägrade och mådde allmänt pyton.
                            Fick köra 10 dagar om jag minns rätt, sen hände det grejjer! Jäklar va bra de blev nästan över den 10:e natten. Som helt nya fiskar.
                            Hoppas det fungerar på din Fjäril.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bass
                              Körde Superkiller tillsamans med Bacterialkiller när mina fiskar andades med en gäle, sket vitt, matvägrade och mådde allmänt pyton.
                              Fick köra 10 dagar om jag minns rätt, sen hände det grejjer! Jäklar va bra de blev nästan över den 10:e natten. Som helt nya fiskar.
                              Hoppas det fungerar på din Fjäril.
                              Ja, det verkar vara bra krut i dom där grejerna - just kombinationen super- och bacterialkiller har jag inte testat - men skall faktiskt göra det så fort som möjligt!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...