Bukvattensot men äter? Frågor om bukvattensot.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Bukvattensot men äter? Frågor om bukvattensot.

    Har sedan några veckor sett en kardinaltetra som ser lite "eljest" ut. Den är blekare än de andra, ser ut som den säger Habhabhabhab i snabb takt (andningen antar jag) och så är den fet. De flesta kardinaltetror är dock feta eftersom jag den sista veckan matat lite mer för att kakaduacikliderna ska hinna få i sig nån mat (de är långsamma, kardinalerna är som räserråttor). Eftersom den ätit och simmat runt med de andra som vanligt har jag uteslutit bukvattensot, har även kollat på den så noga det går i karet och inte sett något konstigt med fjällen. Idag såg den dock ytterligare lite blekare ut även om den åt så jag tog upp den- och nog står fjällen ut alltid. Svårt att både se och ta kort när den är så liten men jag bifogar bild. Den fick dö direkt. För drygt 3 veckor sedan hittade jag två döda kardinaler, jätteuppsvällda men inga utstående fjäll. Det var när jag matat med små pellets första gången, jag antog att de käkade ihjäl sig eftersom de var pigga tills nån timme efter matningen. 10 januari avlivade jag första kakaduahonan. Hon hade då varit skygg och jagad av hanen sen hon flyttade in i karet 2,5 veckor tidigare. Åt inte. Var rätt svullen då jag hittade henne, låg på botten. Ev några utstående fjäll mot bakkroppen men jag kunde inte avgöra riktigt.

    Så: hur kommer jag till rätta med det här.
    - Går det att komma ur det utan att medicinera? Hur smittsamt är det?
    - Smittar det även amanoräkor?
    - Kan man medicinera med amanoräkor?
    - Hur ser jag att de är sjuka tidigare om de nu fortsätter äta och bete sig som vanligt förutom att de svullnar (har läst om andra symtom som är lätta att känna igen men det stämmer ju inte).
    Bifogade filer
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om den äter så är det inte bukvattensot
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Tack för svar Kjell! Det är vad jag trodde också, men eftersom den var taggig trodde jag att det var det ändå? Blir väldigt glad om jag kan utesluta det dock!

      Kommentar

      Arbetssätt...