Husapotek när man har pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Husapotek när man har pansarmalar

    Vilka preparat skall man i första hand använda vid svamp och bakteriangrepp i ett akvarium som bebos av 28 pansarmalar, 25 tetror och 8 bolivianska fjärillar?

    Jag har inga sjukdomar just nu men vet ju att salt inte är så hitigt på pansarmalar - så vill jag ha tips på vad jag skall ha hemma eller som jag borde känna till av preparat. Om man inte skall ha hemma tipsa då om medel som går enkelt att få tag på- för min erfarenhet är att det är lite bråttom när mina små älsklingar blir sjuka...

    tackar på förhand
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    OM MINA FISKAR BLIR SJUK - vad är bra hemma om man har pansarmalar???

    Tips på preparat som man skall känna till eller i bästa fall ha hemma om fiskarna blir sjuka önskar jag mig... någon som har förslag och erfarenhet.
    Salt är inte ett alternativ eftersom jag har pansarmalar...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Fast salt funkar med pansarmalar, tror inte att det var sant det där att de inte tål salt. Har frågat om det i nån tråd vet jag och då skulle det gå bra med salt.

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Nja jag har en biter erfarenhet som lede till att mina älskade pandor dog... vågar aldrig mer använda salt vid behandling av Corydoras.
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av 022helpek
          Nja jag har en biter erfarenhet som lede till att mina älskade pandor dog... vågar aldrig mer använda salt vid behandling av Corydoras.
          Ja vissa arter är känsliga som du fick erfara Finns ingen hokus pokus medicin att ha hemma utifall att... utan skulle en sjukdom uppstå så får man ta ställning till det då och medicinera därefter! Men sköter du karet så är sjukdom sällsynt! Vattenberedningsmedel stärker och skyddar fiskens slemhud och det kan vara bra att ta till vid bekymmer
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Varför o hur skulle saltet vara skadligt? jag använder alltid salt som första åtgärd tillsammans med vattenbyte oavsett om jag har corydoras i karet eller ej. Däremot förkommer ibland natriumferrocyanid som klumförebyggande medel det är ingen hit.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Ja vissa arter är känsliga som du fick erfara Finns ingen hokus pokus medicin att ha hemma utifall att... utan skulle en sjukdom uppstå så får man ta ställning till det då och medicinera därefter! Men sköter du karet så är sjukdom sällsynt! Vattenberedningsmedel stärker och skyddar fiskens slemhud och det kan vara bra att ta till vid bekymmer
              Jag brukar vara förskonad från sjukdomar men har blivit lite knäsvag nu när jag har ett stort akvarium 480L med mycket fisk. Känner att mina kunskaper om medicinpreparat är starkt föråldrad - har ju inte haft sjuka fiskar på 20 år känns det som. Jag måste kanske gå till djuraffären och kolla vad de har för medicinska preparat och läsa på lite...
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Varför o hur skulle saltet vara skadligt? jag använder alltid salt som första åtgärd tillsammans med vattenbyte oavsett om jag har corydoras i karet eller ej. Däremot förkommer ibland natriumferrocyanid som klumförebyggande medel det är ingen hit.
                Vilket salt använder du? Ectozon tog ihjäl mina pandor...
                Senast redigerad av 022helpek; 23 January 2011, 19:12.
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Ectozon är i princip bara rent NACL Jag använder ett salt från granngården avsett för dricksvattenbrunnar.
                  25 kilo för dryga 100 lappen. Undrar bara hur du säkert vet att det var saltet de dog av och i såfall vad som salt isåfall orsakar. Själv har jag aldrig sett något negativt
                  Mvh
                  kaj.p
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Rent allmännt om salt och Corydoras så sägs det mycket.
                    Jag TROR att de arter som massodlats i Asien inte är känsliga för salt, däremot verkar det ändå som att speciellt många vildfångade Corydoras-arter är rätt känliga mot salt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Ectozon är i princip bara rent NACL Jag använder ett salt från granngården avsett för dricksvattenbrunnar.
                      25 kilo för dryga 100 lappen. Undrar bara hur du säkert vet att det var saltet de dog av och i såfall vad som salt isåfall orsakar. Själv har jag aldrig sett något negativt
                      Mvh
                      kaj.p
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Rent allmännt om salt och Corydoras så sägs det mycket.
                      Jag TROR att de arter som massodlats i Asien inte är känsliga för salt, däremot verkar det ändå som att speciellt många vildfångade Corydoras-arter är rätt känliga mot salt.
                      Mina pandor var inte sjuka -utan några av tetrorna som gick i samma kar hade problem med fenor. Inga andra mediciner tillsattes utom ektozon och inga andra förändringar gjordes av vare sig filtrering, foder eller vattenförbättringsmedel... Eftersom det bara var den faktorn som ändrades och alla dog en mer eller mindre kvalfull död
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Rent allmännt om salt och Corydoras så sägs det mycket.
                        Jag TROR att de arter som massodlats i Asien inte är känsliga för salt, däremot verkar det ändå som att speciellt många vildfångade Corydoras-arter är rätt känliga mot salt.
                        Ok, för mina metallpansarmalar klarade ju salt utan problem och de är väl massodlade. De Corydoras Green Laser som jag har nu är första generationen efter vildfångade föräldrar så till dem undviker jag nog att hälla i något salt i alla fall då.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...