Vad för mask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Vad för mask?

    Igår upptäckte jag att jag har vita tunna tunna maskar i mitt "stå och växa på sig kar". Jag använder ett 80 L kar där jag låter skott från växter samt olika mossor växa till sig innan jag använder dem i mina andra kar. I detta "växtkar" har jag inga fiskar som jag matar, men det finns en del sniglar.

    Har sökt här och på andra forum och det kommer upp olika svar varje gång. Anledningen till alla maskar verkar dessutom vara övermatning vilket det inte kan vara hos mig.

    Maskarna åker omkring med vattenströmen och sätter sig då och då på en rot eller liknande. De är mellan 3-10 mm och sytrådstunna. Vita/ljusa till färgen. När de åker omkring i vattnet drar de ihop sig och skjuter ifrån så den formar sig till ett S. Har inte sett några på botten men har fin ljus sand.

    Vad kan det vara? Hur har de kommit och hur blir jag av med dem. Hade jag haft fiskar hade de väl antagligen ätit upp dem.
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    hmm om du slår på spolmask och jämför - ser de lika ut? är då någon form av nematod kanske. Ganska troligt att du fått någon nematod art eftersom dina maskar är ganska små men det finns massor av små spolmaskarter och hakmaskar som inte är så stora.
    om de inte ser ut så utan är mer platta så tillhör de plattmaskar och då finns det allt möjligt roligt både ofarligt o parasitiskt att välja på.
    Jag föreslår att du fiskar upp några av dina maskar och stoppar dem i sprit. Kontakta naturhistoriska riksmuseet i stockholm och kolla om de kan hjälpa dig att artbestämma dem. De brukar hjälpa till om de har tid. Kanske kan något stort akvarium hjälpa dig om inte Riks har tid...

    Jag vet att sniglar är mellanvärdar för en del maskar som ägg men kommer inte ihåg vilka för ögonblicket.
    De arter av maskar som har sniglar som mellanvärd är väldigt ofta parasiter av olika slag - speciellt om sniglarna är direktimponerade från tropiska trakter.
    Inte bra om du får in dem till de andra akvarierna - många är bra mat till fiskar men andra är som parasiter av elakaste slag.
    Vore kul om du hörde av dig om vad dina maskar kan vara...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      PS Ser de ut som iglar med små sektioner så tillhör de den tredje gruppen ringmaskar....

      DESSUTOM MINA DOMEDAGSRADER tilll trots brukar det oftast vara ofarliga kompisar i akvarier..
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • irwin_fletch
        • April 2009
        • 544

        #4
        Tack för svaret, du verkar väldigt insatt i masksvängen..=)

        Sökte på spolmask men det är väldigt svårt att avgöra på bilderna jag får upp. Mina maskar är så otroligt tunna, hårstråtunna max. Då är det ganska svårt att avgöra om de är platta eller runda. Det jag kan säga är att de är tunna,ljusa, 3-10 mm och rör sig genom att forma sig till ett S sen räta ut. Denna rörelse sker väldigt snabbt om och om igen.

        Jag antar att de kommer från olika växter som jag köpt av privatpersoner. Från dessa växter har mina sniglar kommit.

        Jag kommer inte att använda några av dessa växter i mina andra kar så länge maskarna är där. Funderar på att släppa i lite småfisk och se om de käkar bort maskarna.

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          Ja gör det för då ser du oxå om fiskarna vill ha dem - men släpp för all del inte tillbaka dem i dina andra kar - eftersom du om du har otur haft hela livscykeln för maskar - lägger ägg - mellanvärd snigel - smittar fisk genom sprida ägg eller bli uppäten - fisk får maskparasit - som dödar fisken efter att ha lagt ägg och som blir uppätna av sniglar...
          Av din beskrivning är det nog nematoder de brukar slingra fram så som du beskriver det - här får du en länk om saken från naturhistoriska museet. Du måste nog betrakta dem som parasiter och jag tror att du fått dem från personer som har övermatat sina fiskar och därmed fått in dem i sina kar... kan inte avgöra om det är växterna eller sniglarna som varit mellanvärdar...
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Här finns en utmärkt artikel om planarier/nematoder:
            Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av fisheye
              Här finns en utmärkt artikel om planarier/nematoder:
              http://www.redbee.se/content.php/50-...räkakvariumet
              Planarier är inte nematoder - de hör till olika familjer... planarier är plattmaskar och nematoder är rundmaskar...
              Artikeln handlar om planarier inte nematoder... men den är verkligen bra! tack för den fisheye!
              Senast redigerad av 022helpek; 19 January 2011, 17:58.
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Ett förtydligande - det är inte möjligt att få vare sig nematoder eller planarier utan att man fått in ägg efter dem. Det är en fördom att matning orsakar mask - det är bara så att maten ger maskynglen möjlighet att överleva! Smittan kommer in via snäckor, växter, fiskar (parasiter) eller dåligt rengjord sand samt med dåligt fryst färskfoder typ mysis, tubifex och annat större.
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                Arbetssätt...