Plötslig död Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvir
    • June 2007
    • 42

    Plötslig död Hjälp!

    Hej,

    Jag har ett 60l akvarium som är i märket haquoss.
    Akvariet har allt inbyggt och levereras med allt, pump filter osv..

    Akvariet har varit igång i snart 5 månader, utan några alls problem. Har gjort allt rätt från början till slut.

    Första fiskarna åkte i 5 dar efter starten, det var 2 algätare. Veckan därefter så åkte det i 2 guppys i 1 hane o en hona.

    3 veckor efter det köpte jag in ännu en guppy hane och en hona.
    1 dag senare så var det massa yngel i karet, jag antar att det var ifrån den nya guppy honan, för att den som redan va i karet visade inga tecken på graviditet.

    med tiden har jag nog kunnat räkna ihop att jag har 35-40 fiskar.

    Skötseln på akvariet har varit mycket stabil bytt 10% vatten veckovis och lagt i vattenberednings medel som gör vattnet grumligt + växt näring.

    akvariet har då haft samma belysning hela tiden, men efter 2 månader märkte jag att akvariet har börjat få lite alger, alger som ser ut som en grön gräsmatta, vad jag har upfattat den algen som är att den kommer i takt med bra vatten, ingen oro där.

    men jag gjorde som det stod massa tips att sänka tiden för akvariets belysning från 12 tim till 8 timmar per dag.

    Sniglarna of course de hängde med växterna. började föröka sig ordentligt så var tvungen att köpa en praktbotia. har 2 sorters sniglar.
    En som ser ut som en kanelbulle och en som får ett litet såkallat "hus" över sig. praktbotian har varit effektiv endast mot dem som ser ut som att de har ett hus över sig.

    Då till problemet, inte en enda fisk har dött sen starten. men ikväll så kommer jag hem och märker att 10 av mina fiskar har dött. 8 guppys hanar mestadels och 2 algätare. jag ser också att de andra fiskarna inte verkar må så bra längre, de simmar seegt vissa är vid ytan och vissa lite överallt, men de visar inga tecken på sjukdomar, det jag kan se är lathet.. :/. jag undersökte de fiskarna som hade dött och har läst igenom alla sjukdomar, kan inte se en enda misstanke om någon sjukdom.

    så jag tömmer 50% av vattnet och rengör botten men slammsugare.. mest vart insuget på akvariet finns.
    tillsätter samma dubbla dosen vatten beredning,, nu 2 timmar efter rengöringen så verkar fiskarna vakna till.. men inte alls som förr. De blir helt galna när det grumliga vattnen började cirkulera.

    Vad har jag för problem?

    Tack på förhand!
    E1v4n
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    #2
    Det låter inget vidare! :-/ hur ser de ut om magarna? De är inte svullna? Tänker på bukvattensot! Det hade mina Ancistrus! Ush det var inget kul!
    Lycka till!

    /Tommy

    Kommentar

    • elvir
      • June 2007
      • 42

      #3
      jo de ser friska ut..förutom att de är slöa och sega.. och matvägrar lite iof.
      Men magarna ser fullkomligt normala ut.. nån är väl lite smalar än den andra.. men inte mkt mer.

      det jag undrar är ett bra tips på att ta bort sniglarna effektivt? kan det vara pga sniglarna?.

      Sen undrar jag också om jag gjort rätt i att byta 50% av vattnet? och rengöra gruset i botten?.

      Ska ta en titt så fort jag kommer hem vid 6 tiden och håller nu tummarna för att de ser friska och krya ut .

      /Elvir

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        köp vattentest o kolla nitrit. göt mindre vattenbyten om så är fallet.
        Låt bli botten, sniglar är svårt att bli av med, plocka dom du ser, annars ska din botia klara av det
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Ett effektivt tips mot sniglar är att mata mindre Anledningen till att de förökar sig så mycket är att de hittar så mycket mat som inte fiskarna ätit upp. Mindre mat = mindre sniglar
          För att snabbt få bort dem kan du t.ex lägga ner ett salladsblad på kvällen och ta upp det igen nästa morgon, det borde sitta en hel del sniglar på det då. Upprepa några dagar i sträck så borde mängden minska ganska ordentligt!

          Sen borde du hitta ett nytt hem åt din praktotia, alt. gå tillbaka med den till djuraffären. Praktbotior blir stora och ett 60 l kar är allt för litet för den! Den ska egentligen ha minst ett 250 liters kar så...

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Kanske det varit strömavbrott och du fått ett dött filter som följd = nitritförgiftning?

            Ös i en tesked salt bara för att minska den eventuella giftverkan nitriten kanske har haft.

            Luktar vattnet illa? Gör det det, kan det ha gått så långt att du fått ammoniak i karet. I båda fallen är det vattenbyten, salt och tillsats av bakteriekultur som gäller.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • elvir
              • June 2007
              • 42

              #7
              Praktbotian ska jag ha i ett tag, än sålänge är den inte större än 6 cm.
              Jag tvekatade väldigt till köpet eftersom ja vet att de ska ha ett större kar men var faktiskt tvungen att låna honom.

              Det du säger om strömmavbrott kan nog stämma, för att flera gånger har jag kommit hem till en ugn klocka som blinkar 00:00 alltså strömavbrott, om så är saken så ska jag bara fortsätta att byta vetten mer ofta eller?

              Anående salladsblad, är det isbergs du menar? Det har jag testat men det var inte nån större hjälp.
              Matningen har jag muskat rejält och ger så lite åt gången så att nästan inget faller ned i gruset, så gott jag kunnat iaf.

              /Elvir

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Hmm, vilken sort sallad kan kanske någon annan svara på då jag aldrig behövt använda det själv, men spontant hade jag sagt helt vanliga salladsblad, sådana man kan köpa i kruka..

                Vill du ha botior "mer långsiktigt" så finns det ju mindre botior man kan ha, som även de är snäckätare, t.ex dvärgbotia eller Botia striata

                Kommentar

                • elvir
                  • June 2007
                  • 42

                  #9
                  jaha, jag använde isbergssallad, den är lite ljusare och är som et klot av sallad.
                  Jo jag har hört om dvärgbotian.. men jag jobbar så mkt och har inte haft tid att vänta in den nya leveransen av fiskar, så det vart en praktbotia iaf. personligen vill jag inte ha den i mitt kar, men den är ju bra mot vissa sniglar så den får simma runt i ett tag till.

                  Hursom.. kom hem och såg att fiskarna mår riktigt bra som vanligt inga fler döda. Nu äter de som de ska och vattnet är kristallklart.
                  Hur gör jag med vattenbytet i fortsättningen då? ska jag byta större mängder vatten i de 2 närmaste veckorna och sedan övergå till 10% i veckan?

                  Det jag tror var problemet, är att jag fått strömmavbrott och filtret förlorat alla goda bakterierna.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Om du ofta har strömavbrott och kör ytterfilter, kan du fundera på att istället köra innerfilter. De är mindre känsliga för att stå stilla.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Hellsson
                      • January 2010
                      • 840

                      #11
                      Det finns snigelfällor i handeln att köp!inte prövat själv men..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...