Kardinaltetra med mörka fläckar?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    #16
    Om du tycker att dina växter är fina och inte behöver mer tillgång till näring eller så, så låt det vara.

    Jag är inte så himla bra på växter, men det jag brukar göra och det fungerar in mitt kar...

    Jag byter vatten, sen har jag i beredningmedel (happy life) och några timmar senare har jag i Happy plant gödning och sen har jag i happy life carbo (kol) .

    Och vid min svärdplanta (svärtplantor har inte varit min bästa växt förut) men nu köpte jag en igen och satte ner gödningskulor vid rötterna under sanden, och svärdplantan är jättefin, och sen har jag satt den lite i skymundan för min stora mal.=)

    Sen har jag i carbo 4 ml varje kväll ( 4 ml då jag har mycket växter) Men om dina växter fungerar och är fina, så skulle inte jag göra nåt...man ska inte börja mixtra med nåt som fungerar...det är min regel =)
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Gör så som funkar för dig, det finns inga "måsten" när det gäller vattenbyten under normala omständigheter.
      Det är olika hur man gör med den biten och vad man har för kar/invånare. I ett par av mina kar kör jag små vattenbyten mer sällan då de inte har mycket fik eller växter, i Dennerlekuberna byter jag ca 10% ett par ggr i veckan samt i min stora kub 30% i veckan, för det funkar i de karen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Runsten
        • January 2011
        • 95

        #18
        Hmm, alltså, jag tror ju absolut att min a växter skulle kunna må bättre. Men jag är mer mån om mina fiskar. Men om det inte spelar någon roll för firrarna så ska jag nog ge växterna lite mer gödsel
        //Kristina
        260L, 25L

        Kommentar

        • Runsten
          • January 2011
          • 95

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Gör så som funkar för dig, det finns inga "måsten" när det gäller vattenbyten under normala omständigheter.
          Det är olika hur man gör med den biten och vad man har för kar/invånare. I ett par av mina kar kör jag små vattenbyten mer sällan då de inte har mycket fik eller växter, i Dennerlekuberna byter jag ca 10% ett par ggr i veckan samt i min stora kub 30% i veckan, för det funkar i de karen.
          Det gäller alltså att få en känsla för sitt kar och testa sig fram till det som fungerar... Har då inte haft några fler dödsfall så det är ju positivt =)
          //Kristina
          260L, 25L

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #20
            Ursprungligen postat av candra
            Om du tycker att dina växter är fina och inte behöver mer tillgång till näring eller så, så låt det vara.

            Jag är inte så himla bra på växter, men det jag brukar göra och det fungerar in mitt kar...

            Jag byter vatten, sen har jag i beredningmedel (happy life) och några timmar senare har jag i Happy plant gödning och sen har jag i happy life carbo (kol) .

            Och vid min svärdplanta (svärtplantor har inte varit min bästa växt förut) men nu köpte jag en igen och satte ner gödningskulor vid rötterna under sanden, och svärdplantan är jättefin, och sen har jag satt den lite i skymundan för min stora mal.=)

            Sen har jag i carbo 4 ml varje kväll ( 4 ml då jag har mycket växter) Men om dina växter fungerar och är fina, så skulle inte jag göra nåt...man ska inte börja mixtra med nåt som fungerar...det är min regel =)
            Nyfiken fråga varför tillsätter du kol på kvällen - växter kör sin fotocyntes enbart på dagen och borde ha mer nytta av kolet på morgonkvisten än på kvällen.. har du någon tanke?
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #21
              Det har bara blivit så..och sen har jag barn på morgonen som kräver sitt...och därmed så har det blivit av när jag kommer hem ifrån jobbet...
              Hur menar du? Menar du att jag ska ha i kolen innan det blir dagsljus ute? Eller verkar det bättre när akvariet tänds upp på morgonen?

              Jag är inte så bra på det där med växtmedel... men växterna dör ju inte och dom är jättefina.
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #22
                Ursprungligen postat av candra
                Det har bara blivit så..och sen har jag barn på morgonen som kräver sitt...och därmed så har det blivit av när jag kommer hem ifrån jobbet...
                Hur menar du? Menar du att jag ska ha i kolen innan det blir dagsljus ute? Eller verkar det bättre när akvariet tänds upp på morgonen?

                Jag är inte så bra på det där med växtmedel... men växterna dör ju inte och dom är jättefina.
                Ja du har nog mer effekt av det om du slänger ner det när du vaknar så att mest kol kommer till växterna under ljusa perioden... mer valuta för pengarna
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Observera att tråden handlar om "Kardinaltetra med mörka fläckar" och är inlagt i kategorin "Fisksjukdomar" - så håll er till ämnet och diskutera fisksjukdomar. Annars låses tråden
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...