Snälla, kolla in detta och hjälp mig!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hdnina
    • October 2010
    • 27

    Snälla, kolla in detta och hjälp mig!!!!

    Har haft sjuka guppy men nu även min silverhaj. Kolla gärna länken. Tack Kjell för mallen, hoppas så på hjälp!!!

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    1/ Hur stort är akvariet?
    180l

    2/ Vilken filtrering använder du? Jewel (heter pumpen, annars använder vi blått skumfilter... vet ej vad det heter)

    3/ När startade du akvariet? I slutet av okt -10

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? startade med 6 guppy (jag misstänker starkt att de var smittbärarna, pga av att de var så magra och de var de som dog först)

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 4 platy, 3 (2) silverhajar, 3 kuhli, 10 sebratetror och..... (kanske de nu är....) 8 guppy.

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Kan inte namnen, men ca 10 st

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Nitrit <0,01. Jag har lämnat in vattnet till Zoo affären och de sa att vattnet var kanonbra.

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? ca 30% varannan vecka

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Drygt 30% för en vecka sedan

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Nej

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. De får mat varanna dag, flingfoder och röda fluglarver (varannan gång)

    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Tyvärr var det förmodlingen min naivitet som startade denna cirkusen. De 6 guppy vi hade dog inom (från dag 3-14) 2 veckor och då hade vi redan köpt fler fiskar. Allt börjar med avmagring - inget annat

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Det kan gå ca 1,5 v emellan dödsfallen, men sen magrar 1-2 fiskar för att sedan efter knappt en 1 dö. Det är mina guppy samt nu en silverhaj

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Inga förändringar

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Nej. De blir endast jättemagra, trots att de äter

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Ja, jag har medicinerat med salt, bactapur och kprozol.... mot bakterier och parasiter, men inget resultat. Håller på att medicinera mot gäl och skinnmask nu, inne på dag 3 av 10.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Endast 1-2 åt gången. De blir magra, trots att de äter. De börjar sakta dra sig undan, men är lika pigga och alerta när det blir matdags. Ibland står de i ett hörn sedan kan de nästa stund vara bland de andra fiskarna. Nån dag innan de dör blir de mer "lealösa", de viker sig nästa dubbelt, lägger sig på sidan, skruvar sig mot botten, men efter ett tag simmar de nästan som vanligt. De brukar sällan självdö utan jag hjälper dem.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tror faktiskt att du oroar dig lite för mycket i onödan. Tyvärr är det så att fiskar blir sjuka ibland, och att de då får symptom som är svåra att veta vad det riktigt beror på.
    Ser man på din Silvrhaj reagerar jag över att den ser väldigt mager ut, och det kan bero på något invärtes problem men vad är omöjligt att svara på så här. Jag hade tagit bort fisken och inte medicinerat något, då medicin ofta kan få negativa följder i ett akvarium med resultat att fisken mår sämre av detta i längden.
    Om du inte redan gör det så kan det vara värt att prova med ett 30% vattenbyte i veckan, och försöka sköta detta samt tillsätta ett bra vattenberedningsmedel om det behövs. Då kommer du att få bättre vattenkvalité och förhoppningsvis (ännu)friskare fiskar.
    Dina övriga fiskar ser välmående ut, så de behöver du inte skämmas över.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hdnina
      • October 2010
      • 27

      #3
      Vad du är snäll =) Vad glad jag blir!!! Men de dör ju som flugor mina guppy!!! Jag har ett vattenbredningsmedel + salt som jag heller i efter varje vattenbyte. Men Silverhajen å Guppys har ju samma "symptomer.... smala stackare trots att det äter.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        De Guppy som har dött har du köpt i en affär, och du vet inte hur gamla de var då, om de var ok från början (som inte alltid är lätt att se), friska osv. Ungfödare blir ganska ofta utslitna och magra, och särskilt Guppy tycker jag ofta är överrepresenterade i den frågan.
        Det kan vara en sjukdom som utlöst vad som hänt, men så som Silverhajen simmar brukar vara det sista sättet en fisk beter sig innan den dör, och inte att det är just detta som är sjukdomen.
        Försök dra ner på saltet, kör med vattenbytena mer frekvent än vad du gjort hittills och greja inte för mycket med karet utan att det får lugna ner sig, så ska du se att det löser sig.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Du kan sluta mata med röda mygglarver så ska du se att det snart reder ut sig!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • hdnina
            • October 2010
            • 27

            #6
            Aha... på vilket sätt är de inte bra? Jag är som sagt jättenybörjare på allt som har med akvarium att göra Vad skall jag ge dem mer än flingfoder... har fått lära mig att man skall ge varierad kost. =)

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Ursprungligen postat av hdnina
              Aha... på vilket sätt är de inte bra? Jag är som sagt jättenybörjare på allt som har med akvarium att göra Vad skall jag ge dem mer än flingfoder... har fått lära mig att man skall ge varierad kost. =)
              Du kan ge vita, svarta mygglarver, artemia, cyclops mm... Just röda mygglarver bör man undvika då de är uppfödda i starkt förorenat vatten och sabbar lätt fiskens tarmsystem! Arter som guppy, mollys är extra känsliga och bör få övervägande vegetabilisk kost!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Just röda mygglarver bör man undvika då de är uppfödda i starkt förorenat vatten
                Vi ska inte dra den diskussionen här i tråden, men hur vet du det? Kanske de odlade fram röda mygg på det viset förr i tiden, men knappast i dag. Jag ställde just den frågan till Micke Håkansson på Imazo för ett tag sedan då de saluför Fina fiskens foder, och han sa att det inte är på det viset.
                Jag matar med röda mygg tex vid matvägrande diskus, och skulle mygglarverna vara så dåliga hade det nog knappast gått.

                Samtidigt kan man dra det ur en annan synvinkel, röda mygg är allergiframkallande och det bör man veta om man handskas med det. Då är det bättre att mata med andra foder som åheim föreslog, eller göra egen räkmix tex.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...