Förstoppad ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knotte
    • June 2010
    • 29

    Förstoppad ancistrus?

    Hej!
    Min kära ancistrus har blivit sjukligt fet. Är den förstoppad eller vad rör det sig om? Och vad kan jag göra?

    Karet är 160 liter, övertog det i maj 2010.
    I karet finns förutom ancistrusen tre stycken slöjstjärtar.
    NO3- 10
    NO2- 0
    PH- 6,2
    Temperatur 23 grader.

    Mli bifogar bilder på ancistrusen här nedanför.
    Tack för hjälpen på förhand!
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Jahhapp, här kommer lite mindre trevliga bilder då... Hoppas ni kan hjälpa till!

    Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP6630.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,6 KB
ID: 2130625

    Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP6620.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,8 KB
ID: 2130626

    Klicka på bilden för större version

Namn: _IGP6625.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,6 KB
ID: 2130627

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Tror tyvärr att det redan är kört för fisken. Har själv vart med om detta flera ggr tidigare, å det beror på att de fått i sig för mkt animaliskt foder (när man matar mkt med tex. fryst animaliskt foder tex. artemia) alternativt inte fått i sig tillräckligt med vegetabilier/fibrer. Då blir de tillslut så här "förstoppade" å när det har gått så här långt brukar det va kört, det är iaf mina erfarenheter.
      Det är ingen fara om man matar lite med sånt foder men fiskarna får inte varje dag äta sig mätta på detta utan behöver annat foder oxå eller åtminstone inte ha detta som huvudfoder. Då får de problem med magtarmkanalen å så blir det så här...
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Knotte
        • June 2010
        • 29

        #4
        Tyvärr hade du nog rätt Rooster. Fisken dog samma natt... Ancistrusen var en enstöring som visade sig ca en gång i månaden högst, därför hade jag inte märkt att den var smellfet före det gått så här långt. Och för ett tag sedan dog en av mina slöjstjärtar och det upptäckte ancistrusen före mig. Den hann nog festa i sig lite för mycket tror jag.. :/

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ja kanske det. Ja då är det ju inte lätt att försöka ingripa så sett. Att en fisk för å malarna kalasar på den skall eg. inte vara nått problem utan det är det där långvariga kontinuerliga tillskottet av animaliskt foder, iaf om det blir för mkt... Sen för ancistrus skadar det heller inte att ha lite rötter i som de kan gnaga på å få i sig fibrer i form av cellulosa typ.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Jag svarar här nu då Knotte inte är online, men jag är i princip lika hemma hos henne som hemma hos mig så I akvariet finns en mega bauta rot, så det borde inte varit något problem och han fick inte något animaliskt foder utan sådana där alg wafers så den "långsiktiga" utfodringen borde inte ha ställt till med något problem..

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              hmm när jag idag nattmatade mina pansarmalar så slog det mig att leverproblem och njur problem ger uppsvälld buk.

              Ett problem hos däggdjur är att deras njurar tar stryk av att när proteiner bryts sönder till aminosyror så frigörs kväve. Kväve akumuleras i njurar och kanske lite i levern också men kan inte spolas ur systemet lika enkelt som tillexempel salter. Därför har gamla djur och människor som lever på en utpräglad köttdiet ofta problem med njurarna och levern. Symtom på lever och njurfel är bristande aptit, håglöshet, färgen på huden ändras, djuret eller människan börjar lukta ammoniak och UPPSVÄLLD BUK. Jag har aldrig sett några uppgifter om hur inre organ hos fiskar som är extrema vegetarianer påverkas.

              Synd att vi inte kan dissekera fiskarna för att kolla om det är tarmarna eller njurarna som är angripna.... Detta skulle vara värd en undersökning - men hur får man till en sådan... Känns som det finns en lucka att fylla här...
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              Arbetssätt...