Snabbare andning, gapande fiskar *hjälp snabbt*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginga
    • February 2010
    • 28

    Snabbare andning, gapande fiskar *hjälp snabbt*

    Vet inte om jag inbillar mig, satt o kikade lite på fiskarna nu innan jag skulle sova och upptäcker först att min Tire-track ål inte kikar fram som den brukar

    Kikar lite närmare och ser att den dragit sig in i grottan och står där med gapande öppen mun. Tycker också den andas lite häftigare än vanligt.

    Börjar kika runt på de andra fiskarna och ser praktbotiorna, regnbågarna och även hajarna andast ganska snabbt. Snabbare än jag tycker de brukar göra. Vet ju iof inte om jag inbillar mig.

    Ancistrusmalarna ser inte riktigt ut som de brukar, de har mer öppen mun o suger sig inte tätt fast på ngt vad jag kunde se.

    De enda fiskarna i karen som är helt oberörda och som vanligt är mina Ctenopomor.

    Någon som har ngn ide vad det kan vara ??? Finns det i så fall ngt jag kan göra nu på studs för att de ska bli bättre. Tänker ex byta lite vatten eller ngt?

    Senaste vattenbyte var för 1 v sedan och igår inhandlades två silverhajar som nu är spårlöst borta(tänkte om de kunde dragit med sig ngn sjukdom)
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    ctenopomorna kan ju andas luft.. det ju vara något med syret om de är de enda som är opåverkade..

    Hur kan något vara spårlöst borta? har du 2 silverhajar som ligger och ruttnar är det inte så konstigt om värdena är helt åt ...

    byt vatten.. det är aldrig fel om du nu inte har något extremt ph att hålla men låter inte så?

    hur stort kar / filtrering / antal/storlek fiskar?
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Ginga
      • February 2010
      • 28

      #3
      Hade lite tanken på syrebrist också pga ctenopomorna. De seglar runt så lugnt o fint, håller munnen stängd och andas inte speciellt fort.

      Förstår ärligt inte hur de där hajarna kunnat försvinna. De var 7 cm stora också men jag hittar dem inte alls, varken utanför karet, i karet eller i filterfickan. Tänkte om ngn ätit upp dem men ja de andra fiskarna jag har är ju inte så stora och tror inte katten skulle ta en fisk om de hoppade ur på golvet(vilket borde vara svårt då jag har heltäckande lock på)

      Karet är 350L och jag kör en powerhead 70 med stort filter.

      I karet går

      * 8 praktbotior 4-5 cm (1 på 10cm)
      * 3 silverhajar 10 cm
      * 2 Ctenopomor 10-12 cm
      * 4 Bosemani regnbåge
      * 1 Tire track pilnäbb 25 cm
      * 3 ancistrus

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        [QUOTE=Ginga;1484681]Hade lite tanken på syrebrist också pga ctenopomorna. De seglar runt så lugnt o fint, håller munnen stängd och andas inte speciellt fort.

        Förstår ärligt inte hur de där hajarna kunnat försvinna. De var 7 cm stora också men jag hittar dem inte alls, varken utanför karet, i karet eller i filterfickan. Tänkte om ngn ätit upp dem men ja de andra fiskarna jag har är ju inte så stora och tror inte katten skulle ta en fisk om de hoppade ur på golvet(vilket borde vara svårt då jag har heltäckande lock på)

        Byt vatten till att börja med.. kör 50 procent.. (om du som sagt inte har något extremt ph i förhållande till kranvattnet)

        Tire tracken vill ju gärna har mycket hårdare vatten så de kan flämta lite ibland.. den är ingen säker markör på vattnet.. men allt annat talar för något knas.. se till att hajarna VERKLIGEN inte återfinns i karet eller nåt.. annars låter det som syrebrist.. var försiktig på om vattnet grumlar till sig, då kan din bakteriekultur packat ihop, detta pga döda hajar isf..

        Börja med detta och uppdater om det fortsätter..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        Arbetssätt...