Vem tog Scalarens fena??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Vem tog Scalarens fena??

    Hej!

    Nu idag så såg jag att en av mina scalarer saknade en fena! Och vem har tagit den!!???
    Har 6 stycken scalarer, som är lugna i sättet, jag har inte sett något agg i akvariet mellan dom eller mot någon annan fisk. Men nattetid, vet jag dessvärre inte.

    Kan det vara kampfisken?? Nån som har nån annan ide? Och är detta vanligt, vet att scalarer går på varandra m.m..men då jag aldrig sett som bråka så undrar man ju. Inköpta 29 december...var helt ok då.

    Har följande fiskar:

    20-25 st Neontetror 2 cm
    5 st Praktbotia 6-7 cm
    4 st Khuli ål 6 cm
    1 Gibbiceps 20 cm
    1 Ancistrus 7 cm
    2 st svärdbärare
    1 Golden Nugget 5-6 cm
    5 st Siamesiska algätare 9 cm
    4 st Black Molly
    1 Kampfisk
    6 st Scalarer 5 cm ca
    15 st Rödmunstetror
    Senast redigerad av candra; 09 January 2011, 00:54.
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Antar att det är en av bukfenorna som är avbiten? Tänkte faktiskt praktbotia redan innan jag läste inlägget De verkar ha en förkärlek för att nafsa scalarer i bukfenorna, när scalarerna simmar över dem. Kampfisken är jag rätt säker på att det inte är, om nå´t kommer den att få sina fenor bitna av scalarerna, när dessa leker.

    När scalarer blir könsmogna, och börjar para ut, så kan de bråka en del, hur stora är de?
    Senast redigerad av Shepard; 09 January 2011, 00:46.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #3
      Hej Micke!
      Såg att det blev rätt rörigt med mina cm där...scalarerna är ca 4-5 cm, och kom inte och säg att det är dom också...åhhh då måste jag göra mig av med min gibbi på 20 cm OCH praktbotian som jag har 5 av, och dom är 6-7 cm långa och ca 2,5 cm höga...så dom är inte små längre...

      Åhhhh..trött jag blir...nä, jag ska bara ha stimmande neoner...i mitt kar som var tanken ifrån början... =) haha. Så om jag inte gör mig av med praktbotian så kommer nog fler bukfenor lossna alltså...men varför går praktbotian på dom??
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, då är både scalarerna och praktbotiorna små än så länge då. När de är så små är nog scalarer rätt ömtåliga. Hur stort akvariet?

        Beroende på hur stort karet är, så kan du ju i alla fall ha scalarerna kvar, de blir runt 15 cm långa, och ca 20 cm höga. Praktbotior och gibbeceps blir å andra sidan större. Botior är rent allmänt "busiga" och nyfikna fiskar, och aktiva.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Ok, då är både scalarerna och praktbotiorna små än så länge då. När de är så små är nog scalarer rätt ömtåliga. Hur stort akvariet?

          Beroende på hur stort karet är, så kan du ju i alla fall ha scalarerna kvar, de blir runt 15 cm långa, och ca 20 cm höga. Praktbotior och gibbeceps blir å andra sidan större. Botior är rent allmänt "busiga" och nyfikna fiskar, och aktiva.
          Det är 240 liter, Juwel Rio möbel akv, men i sommar köper jag nog ett 375...måtten vet jag ej ännu, men vet att scalarer ska ha höga akvarium. Vilket mått skulle vara snyggt och bra och lätt att nå ner att rengöra? Ytan/Väggen jag har att ställa akv vid är ca 160 lång..

          Ja Gibbi och Praktbotian blir ju stora...
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          Arbetssätt...