Hudgrumling?Men ändå pigg o glad?Parasiter?Eller inget att bry sig om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rattik
    • October 2010
    • 34

    Hudgrumling?Men ändå pigg o glad?Parasiter?Eller inget att bry sig om?

    Förvirringen är total! Söker och läser men blir inge klokare. Måste nog få det förklarat för mig så jag hänger med.

    Har ett 720l Malawi mix.
    Filter Pegaso 3 1200l/h
    Haft igång sen 24Okt
    Har nog varit snabb med att sätta i nya fiskar kanske? Väntade ca 1 mån tills jag köpte några nya och 1 månad till tills det blev några mer nya.
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=713 dessa fiskar finns nu i akvariet
    Har en javaormbunke
    Ph 8 Kh 3 Nitrit 0,1mg
    Byter ca 25% vatten varannan vecka
    Har stoppat i lerkrukor förra veckan
    Fiskarna får malawi fling foder varje kväll (inte så mycket)

    När jag köpte de första nya fiskarna så blev det svamp i hela soppan. köpte 10 nya och 5 av dessa dog. Medicinerade med svamp medicin och salt och fiskarna blev friska.

    Köpte 6 nya fiskar förra veckan och hade till denna gång lärt av mitt misstag så nu hade jag dessa i karantän ca en vecka innan jag släppte ner dom i det stora karet.

    Jag har mycket länge sett att många av fiskarna lägger sig på sidan och gnider sig mot bottengruset. Har även sett detta beteende när jag varit på olika akvarieaffärer...
    Har inte tänkt så mycket på det, trott att dom kanske busar/leker.

    Nu till dilemmat, såg för några dagar sen att våran Prickiga knorrmal hade som ett spindelnät på sig. Detta försvann men nu har jag sett att han har samma sak ikv igen.

    Har läst om hudgrumling och funderat över detta...

    Hmm... Fiskarna är pigga och glada. Men "kliar" sig / Busar mot sanden och en har haloween klädsel på sig = "spindelnät"

    Vad tror ni alla proffs?
    Ge mig några råd och lite klarhet! Tusen tusen tack
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Ja det här måste åtgärdas Det är ju helt klart angrepp på slemhuden och orsak är nog höga bakteriehalter i vattnet! Väldigt viktigt med bra biologiskt filter och vattenbyten!
    Tycker du ska byta 30-40% vatten varje vecka och alltid i kombination med vattenberedningsmedel (malawi och tanganyikasjön har extremt stabila vattenvärden fiskarna är därför väldigt känsliga för dålig vattenkvalité och klor/kloramin) därav vikten med vattenbyten med preparat och biologiska filter! Det är en början iallafall
    Senast redigerad av åheim; 08 January 2011, 22:43.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Rattik
      • October 2010
      • 34

      #3
      Tack! Hur kan jag kolla om det är dålig vattenkvalite? Finns då inget klor i vattnet iaf, vi har egen brunn. Ska kolla om nå vattenpreparat Tack igen

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Jag tänkte på vattenkvalitén i karet och bakteriehalter är svårt och mäta men det behövs inte om du byter vatten som jag sa och ser till att ha ett effektivt biologiskt filter! När du nämner att du har egen brunn så kan det kanske vara idé att skicka det på analys? Men beredningspreparat är en bra början!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Rattik
          • October 2010
          • 34

          #5
          Har beställt medel nu, kommer väl senare i veckan Innan jag skaffade akvariet tog jag med vatten till en akvarieaffär och lät han som äger den testa vattnet och han sa att allt såg bra ut... Så jag hoppas då det. Känner mig lite dum men biologiskt filter, vad är det riktigt? Behöver jag fler filter än det jag redan har eller? *fattar noll* Tack, tack, tack!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ett bra biologiskt filter ska ha utrymme för mycket filtermaterial och en hel del grovt material som inte fångar så mycket partiklar utan kan husera nitrifieringsbakterier i en högre utsträckning tex. grovporig matta eller liknande eheim ehfisubstrat pro eller biobollar mm.!
            Ser att du har bara 1200L/tim men du bör försöka komma upp i minst 3500L/tim när det gäller malawi! Pegasusfilter vet jag inte vad det är för filter?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Rattik
              • October 2010
              • 34

              #7
              Ok... Har ett till filter som är på rep, ska försöka köra igång den åxå så snart den är lagad. Tack för alla goda råd

              Kommentar

              Arbetssätt...