Sjuka fiskar - Krokig rygg, kniper med stjärtfenan, simmar konstigt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Greenchen
    • January 2011
    • 3

    Sjuka fiskar - Krokig rygg, kniper med stjärtfenan, simmar konstigt.

    Jag har någon som jag inte riktigt blir klok på eller har lyckats läsa mig till i varken böcker eller i internets alla hörn.
    Jag har en salig blandning av fiskar i olika kar och då och då visar olika fiskar upp samma sympton och sedan dör. Har konstaterat att detta sjukdomstillstånd tar ca 2-3 veckor från första symptom till död.

    Det börjar med att fisken "kniper" ihop med stjärtfenan och inte spretar ut den. Sedan blir ryggen mer och mer välvd och krokig så tillslut ser fisken ut som Ringaren i Notredame och blir väldigt baktung, det övergår sedan till att fisken börjar simma väldigt konstigt - hackigt, slår volter och kullerbyttor och verkar inte kunna hålla koll på sig själv. Sen DÖD. Dom kan oxå börja blekna i färgen.

    Dom fiskar som dött har jag plockat upp och det har hängt ut något vitt, som en mask, eller om det bara är tarmar som hänger ut. Fiskar som har blivit drabbade är: platys, både yngre och äldre, mollys, gyppys, neontetror och scalarer.

    Nu visar en silvermolly tydligt Ringaren i Notredame-stadiet och en fjärilsciklid kniper med svansen och slår sig mot botten. Och inget får hända med mina fina fjärilar!
    Är det någon som har en diagnos och framförallt en behandling? Kan det vara parasiter, och isnf, vad ska man då behandla med?
    Vad gör jag för fel eller är jag dömd av någon högre makt att inte ha några fiskar överhuvudtaget?

    Tacksam för svar!!

    Har ritat en oerhört verklighettrogen bild på en sjuk vs frisk platy i Paint med laptop pekare. Ber om ursäkt om den "friska" fisken inte ens ser ritktigt frisk eller klok ut...
    Senast redigerad av Greenchen; 16 January 2011, 12:10.
    Syster säger att jag har fiskdille, men hon är minst lika intresserad.
  • Tinuviel-08
    • February 2009
    • 1

    #2
    Har själv haft ett liknande problem i mitt 100l med endlers. Pratade runt med olika akvariefolk, och kom fram till att det mest sannolika är någon slags parasitangrepp. Att behandla parasiter är inte helt enkelt då de förekommer i olika livscykler, och medicin mot akvarieparasiter i regel bara tar vissa stadier av parasitens utveckling. Dessutom är de flesta parasitmedel rätt giftiga, även mot fiskar. Fick rådet av en mycket erfaren akvarist att tillsätta salt (1/2 till 1 dl per 100l vatten) och plocka bort alla fiskar som visade minsta tecken på angrepp (i mitt fall att de började så smått magra av). I början plockade jag flera fiskar om dagen, efter några veckor kanske någon fisk var tredje dag. Nu har det gått tre månader, och det dyker upp någon enstaka fisk ibland som jag plockar bort. Förhoppningsvis är jag snart av med problemet. Viktigt är att ha koll så att inga fiskar dör och blir liggande som parasithärdar, och att sköta vattenbytena ordentligt så att inte fiskarnas immunförsvar sätts ner av dåliga allmänförhållanden. Tänk även på att ersätta saltet vid vattenbytena, tex byter du 25l tillsätt 0,12 till 0,25 dl salt.
    Du kanske kan få bättre råd, det här är ju bara en (långsam) lösning. Lycka till!!

    Kommentar

    • Gur4m1
      • June 2011
      • 96

      #3
      Hur gick det med de fiskar du plockade bort? Avlivade du dem bara eller kurerade du dem?
      Nothing fancy, no tricks...

      Kommentar

      • mollsan
        • March 2010
        • 228

        #4
        Enligt den mycket tjusiga illustrationen tycker jag det ser ut som "torpedsjuka" eller guppysjuka, eller fenklipp... eller, ja kärt barn ;0)<br><br>Fast jag har nog aldrig sett/hört att det drabbat några andra än levandefödare och framförallt guppys!<br>Salt är en bra lösning, så prova det.<br>En annan tanke är att prova ett medel som jag tror heter gyrodactol?<br>Det ska hjälpa mot gälmask tror jag, men även andra invärtesmaskar vad jag förståt.<br><br>Men kör på saltet först, och se om det gör någon skillnad!<br>Att saltbada drabbade fiskar, och sedan sätta dem i karantän med något högre salthatl är också ett sätt, förutsatt att fiskarna tål salt!
        www.guppys.se
        Svenska GuppySällskapet
        Forum-Nybörjarinfo-Genetik

        Kommentar

        • Gur4m1
          • June 2011
          • 96

          #5
          Vilken sjukdom`?

          Här är en film på min platy som har exakt samma problem:


          Min platy hona ha gått från pigg, mtglad och tjock till "stela simrörelser", mager och ihopfälld bakfena och ligger mest på botten, intryckt under någon växt, rot eller sten.

          Kan inte se några yttre fel på henne i form av prickar eller förändirngar i huden, inge slem, ludd eller liknande. Det är bara att hon verkar ha slutat äta och helst bara ligger på botten. Sen ajg flyttde henne till ett mindre akvarium så "simmar" hon upp till ytan och låter strömen föra henne runt i akvariet tills hon sjunker.

          Vad är det för fel på henne? Ska jag avliva henne? Är det smittsamt då jag har 3 andra platys och jag tror att jag börjat se liknande symptom hos hanen- (vilar mycket på botten- men han är samtidigt aktiv och äter med god aptit). De andra två honorna verkar må fint just nu. Haft den sjuka honan och hanen i nästan 2 månader och de två friska i ca 2 veckor. Alla 4 köpta av samma uppfödare.

          Den sjuka honan har försämrats långsamt under 2 veckors tid. Hon började bli sämre i samband när jag köpte de två nya honorna (köpte dem för att avbelasta hanens tunga uppvaktning). De har bott i ett 150 l sötvattenskar tillsammans med 2 Corydoras, Äppelsnäckor och senare två dvärgguramis. Akvariet är inte överbelastat och jag har skött vattenbyten.

          Så möjliga sjukdomar utifrån vad google hjälpt mig med utifrån krökt rygg och bottenliggandet:
          "Torpedsjukan"
          "okänd parasit"
          Tuberkulos
          Costia (fast utan ludd, hon kliar sig inte)

          Har ett 50 l kar, hur mycket salt ska jag ösa ned dit? Kan jag räkna med att växterna överlever?
          Kommer saltet att göra så de klarar sig, måste jag nu ha dem i saltat vatten för all evighet? :>
          Vill egenltigen inte ha salt i mina kar och därför vill jag heller inte ha fisk som måste gå i salt tills de går i pension.

          Saltbadat honan med en dryg matsked i 1 liter vatten 15 min i tre dagar på raken. Kanske var för lite salt? Märkte ingen större skillnad nämligen. Känns svårt att medicinera innan man vet _vad_ det är. :/
          Senast redigerad av Gur4m1; 01 August 2011, 07:57.
          Nothing fancy, no tricks...

          Kommentar

          • Gur4m1
            • June 2011
            • 96

            #6
            Läste om torpedsjuka (är det tuberkulos verkar det rätt kört ändå) och har nu satt 1% saltlösning i mitt 50l akvarium med mina platys (då de är de enda som visat symptomen och de kan gå i 50 l ett bra tag även om det karet inte var tänkt till dem). Alla fiskar blev rätt aktiva direkt- även den som visar de värsta symtomen. Hon är framme och "glider runt" vid ytan. Där jag läste så rekomenderade de att ha så i 2 veckor- en månad innan man år tillbaka till lägre salthalt eller sötvatten- då ska fiskens fenor ha rätt ut sig. Får se hur det går. Även om det skulle vara för långt gången för honan med krökt rygg så kanske detta hindrar spridning/sjukdosmförloppet på de andra 3.
            Nothing fancy, no tricks...

            Kommentar

            • Gur4m1
              • June 2011
              • 96

              #7
              Enligt en annan tråd här på zoopet så beror torpedsjukan på en parasit (nåon typ av plattmask) som ger en vit hinna. Min fisk har betett sig såhär i snart 3-4 veckor men hennes hud är inte vit eller irriterad på något vis. Det är bara bakfenan som inte riktigt är som på de andra- stel och ihopdragen. Ingen som vet vad detta kan vara?

              Hon var ju vuxen när jag köpte henne, men kan det vara en genetisk defekt som uppdagas först nu?

              Mvh // Jean
              Nothing fancy, no tricks...

              Kommentar

              • Merza
                • March 2009
                • 57

                #8
                Som jag läst om torpedsjukan, efter att själv råkat ut för det på mina hon guppys, så uppstår det normalt sett när de utsatts för stress. Alltifrån dåliga vattenvärden till vad som helst som skulle kunna utsätta dem för stress. Tror inte parasiten jämt syns, utan de tydligaste tecknen är nog ihopklibbade stjärtfenor, håglöshet och avmagring.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Man kan dra det här i långbänk hur länge som helst men vill du komma till rätta med detta och slippa alla möjliga problem i framtiden så ska du rikta din enegi mot att lösa filtreringen på ett bra sätt! Det lilla innerfilter som ofta följer med karet när man köper det är mer eller mindre odugligt, de har en alldeles för liten mängd filtermassa och klarar inte att uprättahålla en bra vattenkvalité om man tycker om att mata sina fiskar lite då och då! använd flera innerfilter samtidigt eller bygg något själv eller så finns också ytterfilter!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Papegoj Moi
                    • March 2011
                    • 171

                    #10
                    Hjälp snabbt !!!!!
                    Hej!
                    Köpte fiskar för ca en vecka sedan nu (6/11)
                    Men igår (10/11) så dog 6 av 8. Och idag (11/11) så dog 1 till Alltså = att jag bara har 1 malawiciklid kvar
                    Vad kan det bero på?
                    Trodde först att det kunde vara vitaprick, men jag medicinerade fiskarn amot det igår..... Men det märks inte någon skillnad
                    Det har varit lite struligt med andra fiskar förut... ( De dog. Hade Nitrit eller vad det nu heter i vattnet.) Men jag gick o kolla vattenvärderna på zooaffären 5 ggr första 3 gångerna sa djuraffären "Nej du kan inte skaffa fiskar nu för vattnet e fortfarande giftit.."
                    Men de senaste ggr ( Innan jag köpte fiskarna) Sa djuraffären att jag kunde köpa nya fiskar... så då gjorde jag det (från en uppfödare på blocket.se)
                    Men sen bara dog de :'(
                    Är det någon som har någon idé vad det kan vara?
                    Tacksam för svar, snabbt
                    Mvh Papegoj Moi

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Det finns massor med trådar om uppstart av akvarium och mitritproblem, men den här tråden passar inte och du kommer förmodligen inte få särskilt många svar. Posta om.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...