vit mun på kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    vit mun på kampfisk

    hej

    jag köpte för ca 3-4 veckor sedan en kampfisk som då var lite vit på läpparna,jag trodde inte det var något. men idag såg jag att det vita börjat sprida sig ner på underkäken och upp på över käken.
    akvariet är på 54l och där i går också
    1 ancistrus
    6 guldbarb
    3 skunkbotia

    vad kan det vara?, munsvamp, munröta?
    vad ska jag medicinera med?
    tror ni det räker med salt? och isåfall kan man använda vanligt gronkornigt falksalt havssalt? hur ska jag dosera saltet
    jag har sera baktopur, myxasin,sera myctopur esha 2000
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    ska medicinera med myxazin imorgon om det blivit värre.
    det står på flaskan "är inte farligt för fiskar, växter.filter" så jag antar att jag kan medicinera i karet som han går i nu.
    munsvap är väll ingen svamp utan en bakterie om jag fattat det rätt?
    då är det ju inte lönt att jag använder myctopur.
    ett anti bakteriellt medel är väll det bästa för om det inte är någon riktig svamp så finns det ju inte så mycket annat som ser ut som om köttet på käken blivit vit och lite ojämn, om det varit svamp ser det ju mer ut som vit-begia trådar.

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      har idag behandlat i 5 dagar med myxazin men det har inte hjälpt.
      munnen har inte blivt värre heller, det ser ut som att huden och köttet i käken är vit. när jag lyfte upp honnom så såg det inte ut att vara någon svamp för det var inte luddigt, bara vitt.
      såg också att han hade fått någon fläck bakom ögat. det ser ut som om huden är grumlig, kan det vara någon parasit?
      jag ska nog testa att behandla med costapur i morgon.
      eller är det någon som har ett bättre förslag på vad det kan vara?

      Kommentar

      Arbetssätt...