Snurrande White Fine/Bentons tetra/långfenad rosentetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Snurrande White Fine/Bentons tetra/långfenad rosentetra

    Hej jag har ett mkt färskt akvarium på 480L - startade upp det två veckor före jul.

    I min 100L burk hade jag tidigare 10 White Fine tillsammans med ett par aggressiva serpatetror. Så jag var inte så förvånad när två av WF försvann spårlöst.

    En vecka efter installationen av det stora akvariet så släppte jag ner mina 8 återstående WF för att slippa bli av med fler. Lade då märke till att en var mkt ljusare i färgen än de andra och stelare i sitt kroppsspråk. Den svullnade upp och har blivit mer och mer tillbaka dragen.

    När jag kom hem från julresan så upptäckte jag att en av mina WF började snurra som om den gjorde kullerbyttor när den blev skrämd. Någon dag senare såg man oxå att den börjat magra av och till ingens förvåning så dog den. Nu har ytterliggare en WF visat samma underliga simbeteende när den blir skrämd - så utgången för dennas del är väl given.

    Någon som har en koll om vad detta kan vara?

    Lite data över karet.

    1 vecka senare så släppte jag ner 10 svarta fantom tetror + 5 nya WF.
    Någon dag därefter började det "kännas fel" och jag köpte ett sticktest (Aquavital multitest) för att kolla vattenvärdet. Nitrithalten var inte bra - trots att samma test på min badrumsburk var OK på samtliga 6 värden och samma gällde rent kranvatten.

    Investerade då i dropptest Tropic Marin - som visade på Nitrit halt > 100mg/L. Byte genast 50% av vattnet. Någon dag senare fick jag tag i Seras nitrivec som jag tillsatte efter att ha bytt 25% av vattnet. Upprepade delvattenbyte 25% med tillsats av nitrivec efter 3 dagar. Innan detta sista vattenbyte hade nitrit halten halverats och efter jul så hade den kommit under mätbara värden för det dropptest

    Här köpte jag 8 Bolivianska fjärillciklider + 5 fantomtetror (honor - fick tio hanar i den första omgången). 3 dagar senare levererades mina corydoras adolfoi 21 st.

    Jag har ganska mycket växter, bland annat snabbväxande Gymnococonis spilautodes och akvariet är inrett med mahogny stubbar som jag lätt ligga i blöt i en vecka innan de hamnade i karet. De påverkar inte färgen på vattnet så jag hoppas de inte fäller ut för mycket skit i vattnet.
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Troligen är det väl nitritförgiftning eftersom du har/haft höga värden! När nitriten äntligen sjunkit skulle du ha väntat ett par veckor innan du stoppade i 34st fiskar till.... Nu riskerar du ytterligare problem!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Nitrit förgiftning

      Är medveten om det men hade inget val...
      men påverkar nitrithalterna centrala nervsystemet?
      För det måste ju vara fel på det eftersom fiskarna snurrar - inte ger väl simblåseproblem snurrande fiskar...
      Är det någon som vet exakt vilka symtom som kommer av just nitrit förgiftning... ??
      Jag trodde att det påverkade gällarna så att fiskarna får andnöd eftersom nitriten hindrar att gällarna tar upp syre...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Hela fisken drabbas av syrebrist också hjärnan och nervsystemet!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Hela fisken drabbas av syrebrist också hjärnan och nervsystemet!
          hmm skulle det inte drabba alla fiskar - nitrit utväxlingen på gällarna kan ju inte drabba bara TVÅ fiskar - inga andra flämtar eller hämtar luft vid ytan. Till och med pansarmalarna håller sig frisimmande eller pysslande i botten som jag är van vid att de skall göra i mitt andra akvarium.... symtomen på mina snurrande WF påminner inte om några av de uppräknade symtomen för nitritförgiftning... Men du kan ha rätt att en nitritspik kan ha utlöst något som legat latent i dem....
          Tyvärr hade jag inte fotograferat fenorna på min första grupp WF så jag kan inte säga om de som dör är av de fem som jag köpte sist eller av den första leveransen... för det är ganska lätt att se skillnad på individerna så det skulle ju inte varit något problem *det skall jag göra nästa gång jag köper WF*
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          Arbetssätt...