Röda fläckar i ögonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    Röda fläckar i ögonen

    En av mina dalmatin mollysar har får fått ett par röda fläckar i ögonen. Nästan som att de tidigare svarta fläckarna som finns naturligt även i fiskens ögon nu har blivit röda. Såg det igår kväll och det har hittills inte blivit sämre, kan dock inte avgöra om det blivit bättre.

    Men frågan är vad det kan vara?

    Har verkligen letat överallt efter svar på vad det kan vara men hittade inget om röda fläckar just på ögonen. Nitrat och nitrat ligger på 0 resp. 5. Ammonium/ammoniak har jag tyvärr inte testat då jag inte lyckats hitta ett pålitligt dropptest som inte gått ut. pH, kH och gH ligger inom normala gränser. Har inte tillfört något nytt i karet eller tagit bort något de senaste månaderna.

    Fisken uppvisar ett normalt beteende, precis som alla andra fiskar i karet. Kan det vara en vanlig skada som läker eller finns det någon sjukdom som uppvisar det symptomet?
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Har fortfarande inte blivit sämre, snarare ser det ut som att det blivit marginellt bättre men jag kanske inbillar mig. Dock käkar hon på som vanligt och jagar bort alla andra med lika mycket energi som vanligt när det vankas mat.

    Ingen som kan ens ha en gissning gällande vad det kan vara?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Små blödningar kan vara ett tecken på ammoniak, men då du skriver att inget nytt har hänt i karet i övrigt är det inte troligt att det är det som är problemet. Det kan vara att hon fått någon liten smäll på ögat som håller på att självläka.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Just det jag själv misstänker att det kan vara men tyvärr har jag fortfarande inte lyckats hitta ett pålitligt dropptest som inte gått ut.

        Det röda gick tillbaka igår men idag har det kommit tillbaka lite och blivit värre igen. Hur kan det komma sig att inga butiker i hela Jönköping har dropptest för ammoniom/ammoniak som inte har gått ut? Inte ens Hornbach och Bromma Zoomarknad i Stockholm hade test som inte hade gått ut.

        Kan det vara något annat än ammoniak? Har själv verkligen inte hittat något men jag är ingen expert direkt.

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          Färska tester

          Prova att ringa till Akvarielagret i Stockholm 08- 808080. De är väldigt välsorterade - de kanske har färska test.
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • Cyruz10
            • February 2010
            • 235

            #6
            Det hela gick över efter ca en vecka. Troligtvis hade hon blivit tillfälligt försvagad efter att ha fött några yngel (hon går just nu med endast honor för att bli parad med en annan hane). Inga andra fiskar i karet har varken före eller efter detta uppvisat några svaghets- eller sjukdomstecken.

            Kommentar

            Arbetssätt...