Platy och molly blir sjuk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dampa
    • August 2010
    • 53

    Platy och molly blir sjuk.

    Hej! Jag har både platy och dalmatiner molly i mitt kar och nu dom senaste dagarna så har 2st platy blivit mager och ihopsjunken och helt orkeslös så dom har jag tagit bort. Och nu ser jag att en molly har blivit mager och orkeslös och en annan har fått ett svullet öga med vitt sekret på ögat. Nu har jag tillsatt salt 1dl/100l som första åtgärd. Finns det nåt annat man kan göra?

    Edit: har kollat vattnet och det är ingen nitrit iaf


    Bild på svullet öga
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20110101206.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,2 KB
ID: 2181378
    Senast redigerad av Dampa; 01 January 2011, 18:36.
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=683
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Finns ju torpedsjukan som drabbar just dessa levandefödare, dom magrar under en relativt lång period, blir orkeslösa och deras fenor klibbar ihop. Fisken blir strömlinjeformad som en torped och dom sista dagarna ligger den i princip på botten tills den dör.

    Mollyn med ögat har troligtvis drabbats av "pop-eye". Bägge dessa sjukdomar brukar utlösas först när något inte är riktigt optimalt i karet. Antingen är det dåliga vattenvärden/dålig rutin med vattenbyte, överbefolkat kar eller vad som helst egentligen som kan stressa fiskarna och därmed sänka deras immunförsvar.

    Det finns ju en bra mall i sjukdomsdelen av forumet, den första tråden i sektionen. Svara på frågorna där och kopiera in texten i din tråd så blir det lättare att hjälpa dig lokalisera källan.

    Kommentar

    • Dampa
      • August 2010
      • 53

      #3
      Bägge dessa sjukdomar du nämner verkar stämma helt och hållet. Jag läste igenom frågeformuläret men orkar inte skriva i allt, men det som kan ha triggat det är möjligen en ganska stor omplantering av växter eller överbefolkning (18st i 54l). Vattenbytes rutinen har jag hållit på25-30% varje vecka så det tror jag inte att det är.
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=683

      Kommentar

      • Dampa
        • August 2010
        • 53

        #4
        Idag så blev fisken med misstänkt torpedsjuka så dålig så den tog jag bort. Fisken med popeye har blivit piggare men är nu grumlig i båda ögonen.Jag har gjort ett vattenbyte idag och tillsatt lite salt så nu får man se hur det går. Finns det nåt annat man kan mäta på vattnet för att se om det är av dålig kvalitet? Kan det hjälpa med fler växter och finns det nån växt som är bättre än andra för att förbättra miljön?
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=683

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Troligaste orsaken till problemen är nog för litet kar för den här arten och för liten filterkapacitet till mängden fisk och dess utfodring!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...