Vad har min glasmal? Svamp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    Vad har min glasmal? Svamp?

    Hjälp!

    En av mina glasmalar ser ut att ha fått någon form av sjukdom. Jag lutar just nu mot någon form av svamp, men har väldigt lite erfarenhet. Den har fått en ganska stor vit fläck på sidan, verkar även något blekare ovanför munnen och har fått en "vårta" på hakan.

    Efter att ha läst här på zoopet känns det som någon form av svamp och jag har därför, tills jag vet bättre, saltat med ektozon för att förebygga att mina andra fiskar får det (eftersom jag för tillfället inte har något extra akvarium att sätta den sjuka fisken i).

    Glasmalarna är en dryg vecka gamla i akvariet så de har ju utsatts för stress nyligen.

    Vad tror ni att det är? Vad skall jag göra?

    Nedan en rätt rejält dålig bild, men man ser ju i alla fall ungefär hur stor fläck den har på sidan och hakvårtan kan skymtas.

    Sjuk glasmal


    Lite mer info efter att jag läst "mallen":

    Akvariet är ett 190l och det får räknas som nystartat. Innehåller glasmal, zebrabotia och zebrafisk (jo, det är lite för mycket fisk). Kommunalt Göteborgsvatten. pH 7,4-7,5, 6 kh och 0 nitrit. Jag har haft i denitrol ibland i förebyggande syfte. Många växter, echinodorus parviflorus, hygrophilia siamensis, hemianthus calltrichoides och musselblomma. De har fått väldigt lite foder, sera vipan och sera spirulina tabs är det enda de fått, matat lite var annan dag. Inga fiskar har dött och de verkar må som vanligt, även den som jag tror är sjuk.
    Senast redigerad av hampusr; 31 December 2010, 09:21.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser ut som svamp ja, och du behöver i nuläget inte göra mer än vad du har gjort. Det är inte smittsamt utan ett sår har troligen uppkommit vid en mekanisk skada som tex när fisken fångades in. I detta såret kommer då svampinfektionen som den har fått.
    Även "vårtan" kan komma från en sådan skada, håll en liten extra koll på den och salta på mer vid behov, kanske i ett eget karantänsakvarium.
    Det finns även medicin mot svamp, men ta till det som sista utvägen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hampusr

      • December 2010
      • 134

      #3
      Tack för ett snabbt svar!

      Skall bevaka den noga (och de andra också så klart) och se hur den mår. Skall sätta upp ett karantänakvarium högt upp på min inköpslista så jag kan behandla de stackarna på ett bra sätt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Meddela gärna hur det gick/går...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • hampusr

          • December 2010
          • 134

          #5
          Tyvärr dog han. Fast inte av svamp utan av en, inte helt oväntad, nitritspik. I sitt svaga tillstånd kunde han väl inte hänga med i svängarna. Alla andra fiskar verkar dock må hyggligt med tanke på nitriten (som självklart är åtgärdad och övervakas noga).

          Kommentar

          Arbetssätt...