Vita prick hos ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silkisif
    • August 2009
    • 96

    Vita prick hos ancistrus?

    Skaffade idag en ancistrushona som såg bra ut i affären. Tog hem henne efter lite om och med, dvs hon fick ligga lite i bilen. När jag släppt i henne upptäcker jag efter någon timme att hon liksom har några vita prickar under fjället. Är det farligt? Vita prick? Någon annan idé?

    Fyller i mallen..

    1/ Hur stort är akvariet?

    75l

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Vanlig, "sällskapsakvarium hos nybörjare"

    3/ När startade du akvariet?
    ungefär 2 år sen

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    khulii (x3), svärdbärare (x2), ancistrus (x4), kardinal (x4), neon (x3), körsbärsräkor (x ca 60 :s), tylomelania (x6) , molly (x1), ev något guppyyngel

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    ungefär 5-6 st, vet dock inte sort. ngn lök, äv anubias..

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    pH ungefär 7, KH vet ej

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    Vet ej på pH och KH,
    nitrit är 0

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    På tok för sällan, dvs någon nång i måaden, men ca 10-20 l då. (åh, jag vet att jag måste byta oftare! :s
    )
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Vet ej...

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Ja, två svärdbärare och ancistrusen idag. Ingen karantän alls..

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    de får flingfoder och maltablett varje dag. ibland något grönt som ärtor.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    idag

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    nej

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    nej

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    helt vita prickar under vissa fjäll på kroppen, 6-7 st. Sitter inte i klump.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    nej

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    inte hänt så mycket..

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Japp
    Om jag hinner innan städpatrullen varit framme...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ta det lugnt ett par dagar och se hur det utvecklar sig, som det låter är det inte vita prick iaf.
    Vita prick sitter ovanpå fjällen och det syns ganska markant.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Silkisif
      • August 2009
      • 96

      #3
      Tack!
      Blir fiskhypokondriker när jag ser något "fel". Sen ser jag alla sjukdomar...
      Haha. Skriver igen om det händer något

      Kommentar

      Arbetssätt...