sjuk kurvciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    sjuk kurvciklid?

    Hej!

    Idag köpte jag 4 st kurvciklider (2+2). Alla såg pigga ut i affären, men jag titta nog inte tillräckligt noga... Alla 4 kurvcikliderna ser friska ut utom en av honor. Hon "kliar" sig mot botten, stenar och växter. Inte hela tiden men ganska ofta. Hon "kliar" sig liksom i ryck, då hon vänder ena sidan mot det hon tänkt klia sig mot. Det är inte allt heller. Hon har en liten vitgrå "vårta" (ursäkta kom inte på något bättre) precis där ryggfenan börjar, det kanske är ett sår eller en större parasit? "Vårtan" är ca 2 mm hög och 1 mm lång. Förutom detta så simmar, andas och ser hon normal ut. Hon äter också (har provat).

    Borde jag lägga henne i en 10 l hink med filter och doppvärmare för att inte "vad det nu är" ska kunna smitta andra fiskar?

    Har inget annat utom ett smutsigt 60 L, det känns lite konstigt att flytta upp det, rengöra det osv bara för en fisk som bara varit i akvariet 1 timme. (dessutom vill nog inte husets andra invånare att jag startar ett till kar)

    et är ju nästan omöjligt att säga vad det är utan bild, men du kan ju svara på om du tycker jag ska "lägga" henne i 10 liters hinken
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    #2
    Tror faktiskt det är en parasit nu.
    *Tar akvarieboken, slår upp sjukdomar och parasiter. "Bad i 10-20 min i 20 gram salt per liter"* Hm
    Förhastar jag mig om jag saltbadar henne?
    Vad skulle du ha gjort, avvaktat eller saltbadat?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Lämnat tillbaka henne till affären...
      Det kan vara HIH med, det börjar som en liten pormask och blir till slut en krater som visserligen oftast kan botas, men varför köpa sjuka fiskar?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Lämnat tillbaka henne till affären...
        Det kan vara HIH med, det börjar som en liten pormask och blir till slut en krater som visserligen oftast kan botas, men varför köpa sjuka fiskar?
        ok, är det bara att ta med henne och lämna tillbaka?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jepp.
          Men för säkerhets skull så ring dit före och tala om problemet, så löser det sig säkert.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • firren_99
            • September 2009
            • 237

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jepp.
            Men för säkerhets skull så ring dit före och tala om problemet, så löser det sig säkert.
            Tack för hjälpen!

            Nu har jag ringt och ska komma och lämna in den sjuka fisken i morgon
            Är det någon fara att fisken går kvar i karet tills imorgon?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nej, det ska det inte vara. "Olyckan" har ju redan hänt, så några timmar mer eller mindre spelar ingen roll. Fisken var ju sjuk redan innan den kom hem till dig och när de nu redan går ihop så...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • firren_99
                • September 2009
                • 237

                #8
                va bra=)

                Kommentar

                Arbetssätt...