Channa Bleheri vit på huvet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna93
    • May 2010
    • 62

    Channa Bleheri vit på huvet?

    Hej jag har en Channa Bleheri som är vit på pannan börjar misstänka att det kan vara hål i huvetsjukan. Men är inte säker det är liksom en stor vit fläck det ser precis ut som om att han har bråkat eller simmat in i en sten med huvet före. Jag har behandlat hala karet nu med eSHa 2000 nån grön gegga som hjälper mot över 18 olika sjukdomar står det. Om det bara är ett sår står det ätt det även läker såret.
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    ok, till att börja med hoppas jag att du har minst 15 000 liter om du ska hålla en channa.. det är stora fiskar som behöver bla bla.. nej, jag skojar bara..

    allvarligt talat.. de kan vara rätt bökiga och vitt gojs kan vara ett antal sjukdomstillstånd.. tror dock inte att det är hith.. det är inte vanligt att channor får det.. se om du kan få en bild på det, det gör det mycket lättare att ställa en diagnos..

    det jag kan tänka mig är att du har den i tropisk temperatur och har haft det ett tag.. bleherin är oftast (beroende på insamlingsplats) subtropisk och behöver en temp-dipp.. ser det ut som svamp är det förmodligen pga temperaturen och medicinering är bara att skjuta upp problemet.. är det inte svamp har han förmodligen bara slagit i huvudet.. en bra grej är att aldrig medicinera om du inte vet vad problemet är.. släng upp en bild på mfksweden.se så ska du se att det finns massvis med snälla channa-tokar som hjälper dig!
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Anna93
      • May 2010
      • 62

      #3
      tack så mycket ja jag ska kolla jag har alltid 22-24 grader i det karet vet att det e för högt för channorna dom vill ju ha mellan 16-20

      Kommentar

      • Parachanna
        • October 2010
        • 77

        #4
        Hur länge har du haft den i den temperaturen?
        Pilgiftsgrodor

        Kommentar

        • Anna93
          • May 2010
          • 62

          #5
          3-5månader har jag haft dom men dom 2 första fick dom vara i 19-21 gradigt

          Kommentar

          • Parachanna
            • October 2010
            • 77

            #6
            Ser du om det vita ser luddigt ut eller ser det mer ut som skavmärke?
            Pilgiftsgrodor

            Kommentar

            • Anna93
              • May 2010
              • 62

              #7
              nja inte luddigt men typ skrapmärken men i mitten av såret såg jag att det var lite rödaktigt men det är inte öppet sår heller vet du vad det kan vara?

              Han rullade runt mot gruset en gång å det såg ut som han försökte klia sig på huvet

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                vad har du för andra fiskar i karet?

                Kommentar

                • Anna93
                  • May 2010
                  • 62

                  #9
                  8st Praktbotier
                  1st Gibbi (Urban)
                  4st Mosaik Gurami
                  1 st Öronål
                  3st Channa bleheri
                  3st Långsträckta pansarmalar
                  2st Siameser
                  2st Marmorgurami

                  Dom har jag

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    jag tror nog att det kan vara så att han har fått stryk

                    Kommentar

                    • Anna93
                      • May 2010
                      • 62

                      #11
                      e du säker visst han bråkar med dom andra han ä även minst dom andra 2 channorna är 10-12cm å han e 8-10cm han e mycket mindre. Men nu har han börjat få vita saker på bakkroppen

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #12
                        ja, min brorsas pulchror som blev utmobbade fick sår på huvudena som liknade ditt fall

                        Kommentar

                        • Parachanna
                          • October 2010
                          • 77

                          #13
                          Kan vara så att han kliat sig själv så det nästan gått hål.Svamp börjar ofta med kli.Man kan hålla Bleheri i den tempen du har haft men den behöver 16-17g 2-3månader om året.Mina gick i 28-29g i ca 4månader i sommras men då är det extra viktigt att dom får sin viloperiod/kallperiod.Det kan vara så att dina Bleheri gick för varmt för länge innan du köpte dom.Får dom inte sin kall period så slutar det oftast i svampangrepp.Det kan ta 1år eller 2år men det kommer.Dom är lite känsliga mot olika mediciner så ta lite mindre en vad det står på flaskan/burken.Om det är svamp som den fått för att den gått för varmt och du lyckas bota detta så kommer det tillbaka om du inte får ner tempen till 16-17g. Lycka till med din Bleheri.
                          Pilgiftsgrodor

                          Kommentar

                          • Anna93
                            • May 2010
                            • 62

                            #14
                            ok tack så mycket har sänkt ner det nu till 20-22 men ska sänka ytterligare snart men under hur läng tid ska dom ha sin kall period då?

                            Kommentar

                            • Parachanna
                              • October 2010
                              • 77

                              #15
                              2-3månader behöver dom ha kallt.
                              Pilgiftsgrodor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...