Döende guldfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Döende guldfisk?

    Var hemma hos min mormor och morfar idag och såg något högst oroväckande i akvariet.
    Vad borde jag göra?
    Låta det vara, medicinera eller avliva dom/den?

    Då får vi försöka göra detta enligt mallen:

    AKvariestorlek: 160 liter
    Filtrering: Vet inte exakt, men tillräcklig, utan tvekan.
    Det är ett övervintringsakvarium, fiskarna går i damm. Men det startades upp för... 5-6 år sedan, tror jag.
    Fisk: 4 gulfiskar (comet, tror jag) ungefärliga storlekar 12cm, 13cm, 17cm, 18cm.
    Växter: En enorm svärdsplanta och en löjligt stor javaormbuske.
    Vattenvärden vet jag inte, men vid tidigare kontroller så har det varit bra.
    Vattenbyten: Jag tror att dom kör 30% per vecka och en grundligare varje månad (innan städe dom på tok för mycket)
    Foder: Goldfish-sticks, diverse flingfoder etc, 1 gång om dagen.
    När började insjuknandet: Vet ej. Efter sommaren var 2 av de 6 konstiga, varsin stor, extremt snabbväxande "böld" på kroppen men betedde sig relativt normalt, men dom fick gå kvar i dammen och dö i dvala.
    Denna fisk vet jag inte heller, men den var frisk när jag såg den för någon månad sedan.
    Såg symptomen idag.

    Den har "grumliga" ögon och ett flertal vita "prickar", eller kanske mer som små, små vårtor på bröstfenorna, och även några stycken på gällocken och huvudet. Det är den största av guldfiskarna. Såg även att det började koma dessa vita saker på gällocken även hos minstingen. De andra 2 såg jag ingenting på.
    Skull uppskatta svar snabbt, så jag kan ringa dom och berätta läget, alternativt inhandla medicin under morgondagen.
    All we are, we are.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Det kan inte vara så att prickarna/vårtorna är lekvårtor s a s?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      vet inte hur dom ser ut :P Men han(hon?) har ju även grumliga ögon.
      Har tyvärr inga bilder, så det är grymt svårt att förklara exakt hur det ser ut...
      men dom på bröstfenorna sitter nästan på varrandra, ser nästan ut som nån slags svamp :P fast inte de på gälar/huvud, dom sitter spritt.
      All we are, we are.

      Kommentar

      Arbetssätt...