Dödsfall i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindsey80
    • October 2010
    • 56

    Dödsfall i akvariet

    Hej,

    Nu är jag tillbaks igen. Jag har nu gjort enligt konstens alla regler och tips härifrån angående bästa miljö och kvalitet i akvariet/vattnet. Men ändå dör fiskarna av och till. Honorna (fyra guppysar, en molly) har till en början tyckts dö. Men nu har min finaste guppyhane också dött. Är det vanligt problem? Jag förstår som inte längre vad jag gör för fel.

    //Linda
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur länge har du haft karet igång?
    Köpt fiskarna i affär?
    Har de som dött betett sig annorlunda mot "normalt"?
    Hur stort kar, vad för invånare och hur sköter du karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lindsey80
      • October 2010
      • 56

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Hur länge har du haft karet igång?
      Köpt fiskarna i affär?
      Har de som dött betett sig annorlunda mot "normalt"?
      Hur stort kar, vad för invånare och hur sköter du karet?
      Fiskarna är köpa på ett och samma ställe (i omgångar). Jag har köpt 4 fiskar åt gången och väntat nån vecka mellan varje köp.
      De har alla varit väldigt pigga, ätit som alla andra i karet och inte betett sig märkligt på något sätt.
      Akvariet är 54l, pumpen är placerad så att cirkulationen är längst med vattenytan.
      Vattnet är basiskt på lägsta nivå enligt tabellen på förpackningen.
      Jag matar max 1 gång per dag.
      Det finns just nu:
      2st knorrmalar
      3st blackmolly - honor
      1st guldmolly - hane
      1st guppyhane
      2st blackmolly - yngel
      10st kardinaltetror

      Kommentar

      • lindsey80
        • October 2010
        • 56

        #4
        Ursprungligen postat av lindsey80
        Fiskarna är köpa på ett och samma ställe (i omgångar). Jag har köpt 4 fiskar åt gången och väntat nån vecka mellan varje köp.
        De har alla varit väldigt pigga, ätit som alla andra i karet och inte betett sig märkligt på något sätt.
        Akvariet är 54l, pumpen är placerad så att cirkulationen är längst med vattenytan.
        Vattnet är basiskt på lägsta nivå enligt tabellen på förpackningen.
        Jag matar max 1 gång per dag.
        Det finns just nu:
        2st knorrmalar
        3st blackmolly - honor
        1st guldmolly - hane
        1st guppyhane
        2st blackmolly - yngel
        10st kardinaltetror
        Jag har haft akvariet nu i ca 3 månader (vet ej exakt på dagen).
        Jag skrapar av glasrutorna emellanåt.
        Försökt att dra upp det som går på botten, men funderar starkt på att köpa en sådan slamhävert som folk pratar om.
        Jag byter 1/3 av vattnet 1 gång per vecka och häller då i två korkar av ett medel som tydligen ska vara bra för vattnet och fiskarna.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nu ska man inte måla fan på väggen, men troligen så kan det bero på lite olika små faktorer som tillsammans har gjort att de lite klenare individerna kastat in handduken. Nu säger jag inte att det är på det viset, men man kan spåna lite i orsakerna för att till slut kanske hitta något som man kan acceptera kan vara en bidragande faktor.
          Du har ett relativt nystartat akvarium med ganska många individer, och även om karet varit igång ett tag så är det mycket fisk i 54 liter. Har man mycket fiskbelastning i karet, även om du matar lite, så är det en knivskarp gräns ifall man lyckas eller inte och det gäller även att ha friska fiskar.
          Även om de ser bra ut för ögat, så vet man inte dels hur gamla de är, om de är lite nedsatta i immunförsvaret osv. och har då lättare att se ljuset i tunneln.
          Har man en bra bakteriekultur som tar hand om avfallet i karet så går det ändå för högvarv med mycket fisk, och då kan det vara även på gränsen att pumpen klarar av att tappa lite flöde, för då finns även risken att syrenivån går ner i karet med mindre ytvattenrörelse som följd. Fler fiskar får mindre syre att dela på, gör även det att dåliga fiskar sållas bort.


          Sedan vet man heller inte hur gamla fiskarna är som du köpt, och att få flytta några gånger på kort tid från Grossist och från affär till dig kan även det inverka på en fisk.
          Jag tror att det är tillfälligheter som drabbat ditt kar, ungfödare är ofta känsligare än många andra fiskar och är tyvärr sådant man får räkna med. Se till att ha ett bra flöde på pumpen, sköt vattenbytena, mata med omväxlande foder, köp ingen mer fisk så karet får stabilisera sig och heller inga fler då du har lite hög belstning på karet redan.
          Du kan köra med en liten tillsats salt i karet nu i början, 2 msk salt och ersätt förlorad salthalt vid vattenbyten ett tag nu i början för att sedan laka ur vattnet med vattenbyten utan salttillsats. Byter du tex 50% vatten så kan du tillfära en msk salt vid dessa tillfällen.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • lindsey80
            • October 2010
            • 56

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Nu ska man inte måla fan på väggen, men troligen så kan det bero på lite olika små faktorer som tillsammans har gjort att de lite klenare individerna kastat in handduken. Nu säger jag inte att det är på det viset, men man kan spåna lite i orsakerna för att till slut kanske hitta något som man kan acceptera kan vara en bidragande faktor.
            Du har ett relativt nystartat akvarium med ganska många individer, och även om karet varit igång ett tag så är det mycket fisk i 54 liter. Har man mycket fiskbelastning i karet, även om du matar lite, så är det en knivskarp gräns ifall man lyckas eller inte och det gäller även att ha friska fiskar.
            Även om de ser bra ut för ögat, så vet man inte dels hur gamla de är, om de är lite nedsatta i immunförsvaret osv. och har då lättare att se ljuset i tunneln.
            Har man en bra bakteriekultur som tar hand om avfallet i karet så går det ändå för högvarv med mycket fisk, och då kan det vara även på gränsen att pumpen klarar av att tappa lite flöde, för då finns även risken att syrenivån går ner i karet med mindre ytvattenrörelse som följd. Fler fiskar får mindre syre att dela på, gör även det att dåliga fiskar sållas bort.


            Sedan vet man heller inte hur gamla fiskarna är som du köpt, och att få flytta några gånger på kort tid från Grossist och från affär till dig kan även det inverka på en fisk.
            Jag tror att det är tillfälligheter som drabbat ditt kar, ungfödare är ofta känsligare än många andra fiskar och är tyvärr sådant man får räkna med. Se till att ha ett bra flöde på pumpen, sköt vattenbytena, mata med omväxlande foder, köp ingen mer fisk så karet får stabilisera sig och heller inga fler då du har lite hög belstning på karet redan.
            Du kan köra med en liten tillsats salt i karet nu i början, 2 msk salt och ersätt förlorad salthalt vid vattenbyten ett tag nu i början för att sedan laka ur vattnet med vattenbyten utan salttillsats. Byter du tex 50% vatten så kan du tillfära en msk salt vid dessa tillfällen.
            Tack för alla tips

            Kommentar

            Arbetssätt...