Beteende...Kampfisk stjärtfenan vid pumpens insug...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Beteende...Kampfisk stjärtfenan vid pumpens insug...

    Hej!

    Har en kampfisk, som ibland sätter sin stjärtfena och hela sig vid insuget vid pumpen och så sitter han där....i nån minut för att sen simma iväg.

    Och sen har han blivit alldeles grågeggig vid munnen/ansiktet...det ser ut som lera som sitter under "hakan" och "kinderna"...Vad är det??

    Resten av fiskarna mår bra och är pigga.
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Sådär gör min kampfisk oxå. Jag tror det är normalt. Jag ser att han fäster fenorna mot bladen oxå och liksom hänger där.

    Ang det "grågeggia", är det svamp, sår eller endast färgskiftning?
    Min kamphane ändrar sej i färgen av o till, ser fläckig ut. Sen efter ett tag är han normal igen.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #3
      Okej, ja då är han normal på det sättet. =)

      Troligen så kanske det är svamp, för det sitter liksom på "huden" man ser att det är buckligt...då är det bara att medicinera med vilken medicin??
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Har du en bild på honom, lättare att avgöra då.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #5
          Ja, jag tog bilder på det, men det är inte som bästa bilderna, det var svårt att ta just på det, men kan lägga in nån ikväll..=)
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Hur har det gått för din kampfisk?

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #7
              Hej!
              Jo, det verkar vara bättre faktiskt..konstigt nog...men ska nog göra mig av med den när den frisknat till, och en del andra fiskar ska också ges bort.

              Köpte 4 stycken små scalarer idag... =) Så vi får väl se om jag har några neoner kvar imorgon... =) Men det verkar rätt lugnt i akvariet nu ikväll...
              Men att jag inte har satsat på scalarer tidigare..det är vad jag undrar *ler*

              Men det är väl efter man haft akvarium ett tag, i början vill man ha livade fiskar....men nu vill jag bara ha lugna..
              Dom siamesiska algätarna...dom är ju bara för mycket...nu när dom är större...är dom vildare och "räddare" fisk får man leta efter ... =) FAr i akvariet som vildar.. =)
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Skalarer är tjusiga! Personliga. Grattis till dem. Jag har 2 guld. Jag tror att de låter kardinaler vara men tar neoner. Men jag har inte testat. Det beror väl på storleken, så har jag fattat det.
                Siameserna är ena riktiga raketer. Men härliga trots det. Till slut gav jag bort mina, dom blev för livliga faktiskt.

                Skönt om kampfisken mår bättre. Var det svamp tror du?

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #9
                  Ja, det är nog storleken på scalarerna, och mina är väldigt små. 4 cm tror jag, så det ska nog gå bra. Förut när jag hade diskcus, så såg man på kvällarna att det var värsta livet i akvariet, och märke då att diskusarna var ute efter neonerna..då fick man ju halvpanik..aldrig mer diskus för mig del. =) Ja, men om dom hade varit raketer på rätt sätt...man vill ju inte skrämma dom bara för så fort man går förbi...

                  Vet du hur det är om man först köper 4 scalarer, för att senutöka med 1, 2 till lite senare?? Blir dom nya utmobbade då? Kan man sätta in flera lite senare..?

                  Ja, kampfisken ser lite bättre ut.

                  Angående extozonsalt....det finns ju extozonsalt och sen finns det den där andra..havssalt, tror jag det är, som är större bitar..vet inte vilket som är bäst. MEN på extozonsaltet står det att man kan dosera med det i förebyggande syfte, för att förhindra sjukdomar.

                  Vad är det för skillnad på extozonsalt och det andra saltet???
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Hej
                    Jag är inte så bra på det där med olika salt. Sänder en länk till en tråd här på Forumet där man diskuterade användning av salt.

                    Själv använder jag sällan salt, i så fall blir det Ektozon.

                    Neoner är mindre än kardinaler, därför slinker dom in i skalar-munnen! Men så länge skalarerna är små så funkar de säkert tillsammans.
                    Nej, jag har ingen erfarenhet av att sätta in fler. Men bara det finns plats i akvariet så går det väl bra. Jag har bara plats med 2, men det vore kul med en liten grupp. Dom är verkligen trevliga.
                    Kanske nån annan som kan hjälpa dej med den frågan.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #11
                      Ja, jag sökte faktiskt upp på forumet ang salt, men jag får titta på din länk.
                      Ja, det blir säkert fler scalarer =) Men mina neoner är inte så små...men vi får väl se =)
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      Arbetssätt...