Vad göra med en skadad fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Vad göra med en skadad fisk?

    Köpte en garra flavatra idag i åled och när jag kom hem så satte jag påsen i karet för att koppa in fisken, efter ett tag när jag skulle börja hälla i vattnet och kollade i påsen så var den tom då måste den rackaren sugit sig upp för påskanten och ramlat ner på golvet varav där var katter som började leka med den, jag hittade den på mattan alldeles hårig, fick snabbt tag i den och lade ner den i en burk där vattnet var som jag hällt ur påsen och den visade lite andning.
    Efter ett tag satte jag den i en yngelkasse i karet för att se om det fanns någon möjlighet att den skulle överleva, detta är ca timmar sen jag har hällt salt i yngelkassen, det mesta försvinner väll ut i vattnet i karet men jag tänkte att det ger en liten saltkur, har också hält filtermedium i karet och hoppas att detta ska hjälpa den på traven.
    Har även dämpat belysningen för att det inte ska vara för ljust.
    Som läget är nu så ser man den andas bra och den flyttade sig lite när jag hällde i saltet färgen ser ganska bra ut.
    Så min fråga är vad eller hur hade ni gjort för att rädda fisken, hur gör man för att den ska få störst chans att överleva
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1180183.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,2 KB
ID: 2181357
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1180184.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,3 KB
ID: 2181358
    Senast redigerad av solis; 22 December 2010, 19:24.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Den lever fortfarande och ligger och andas i yngelkassen färgen ser fortfarande bra ut, hoppas verkligen den får leva.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Det får vi verkligen hoppas.

      Vilket äventyr den fick vara med om idag...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        problemet är nog mest att slemhuden är skadad av vistelsen på land och den får då lätt kraftiga bakterieinfektioner så chansen är nog inte så stor för den men det lär du märka på några dagar vilket håll det går åt....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Ja stackarn först en bilresa hem och sen en kattresa i lek den är nog skrämd för livet.Undrar hur länge den var ur egentligen jag satt och åt kvällsmat, när jag satte den i vatten så andades den knappt och det kom luftbubblor ur munnen på den.
          Jag håller verkligen tummarna
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Sliaros

            #6
            Hur har det gått för firren?

            Kommentar

            • DaskeN
              • May 2010
              • 76

              #7
              Fick själv avliva en Skalar Size XXXL idag. Kändes inge bra. men den hade stora skador efter revir fight med en annan hane och kunde varken äta eller simma rakt. :/


              Hoppas din fisk klarar sig bättre. den ser ju hyfsat pigg ut iaf!
              540L Tanganyika 250L Malawi.
              160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
              30L Yngel 20L Yngel

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Ibland går det vägen, jag bärgade en Clarias på golvet som var så intorkad att det knastrade om den, visserligen var det klart kritiskt för den men den kom sig.

                Om den lever och andas nu så är nog det mest kritiska över. Det kan komma infektioner men det är ju bara att vänta och se. Att ha den i en yngelburk är ju bra på det viset att du har koll på den men å andra sidan kommer den att bli klart stressad av att vara instängd på det viset utan att kunna gömma sig och stress är det sista den behöver nu. Om den verkar ok så tror jag det bästa nu är att släppa ut den och låta den vara ifred.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Trist med scalaren

                  Min firre var död på morgonen så den klarade sig inte tyvärr, hade den simmat rundor på kvällen hade jag släppt i den men den ville knappt röra sig så därför fick den ligga kvar i yngelkassen.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • jimmy grönlund
                    • November 2010
                    • 64

                    #10
                    ...
                    Senast redigerad av jimmy grönlund; 04 February 2011, 12:56.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...