struma!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    struma!?

    hej
    såg idag att en fisk i mitt stora kar hade en röd sårig böld på strupen där gälarna möts.
    kollade i min sera rådgivara friska fiskar-hur? där jag hittade något som hette struma.
    det stod att det berodde på jodbrist och fiskarna fick då bölder på gälarna eller strupen.

    har sökt lite på zoopet och det står att det inte är så vanligt men vanligare i mjukt vatten än i hårt, jag har mjukt. kan det vara struma, någon som har haft det hos sina fiskar?
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    är förmodligen inte struma det är mer köttigt och jag såg att den hade en liten böld på kroppen också.
    tog fisken till ett annat akvarie och hällde i sera baktopur, jag tror det är någon bakterie sjukdom eftersom det finns på kroppen också men inte vad för bakterier, någon som vet? eller vet någon bra hemsida om fisksjukdommar?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Kolla:

      eller:
      Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...