trodde min scalar hade vita pricksjukan men.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    trodde min scalar hade vita pricksjukan men.....

    imorse upptäckte ja lite prickar men de såg ut som mer skrubbigt på kroppen så ja trodde de va vitapricksjukan..for och köpte medicin för just den sjukdomen-Kontraich och bytte vatten..men sen efter ett tag ser jag att de ä borta..nu har ja detta i vattnet men hur går ja till väga..ska allt vatten bytas igen el ska de va kvar tills nästa vattenbyte??
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den medicinen har jag aldrig hört talas om, men lite beroende på hur medicinen reagerar mot bakterier skulle jag nog kört ett hyffsat stort vattenbyte med en gång...
    Står det om medicinen är bakteriedödande eller om du bör stänga av filtret vid användningen?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • pernilla78
      • November 2010
      • 303

      #3
      uv klargörare ska stängas av och efter 4 dar ska man filtrera vattnet med aktivt kolfilter i 24 timmar.
      tetramedica contraick tar effektivt död på parasiter och desinficerar vattnet....
      corydoras ancistrus äppelsnäckor
      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
      310 L SA
      10 L nano räkkar med white pearl

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ok, då är det inte så bråttom att bli av med medicinen men personligen hade jag ändå gjort ett tappert försök.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • pernilla78
          • November 2010
          • 303

          #5
          jag gjorde ett rejält byte efter din kommentar å alla verkar må bra faktiskt..å som plåster på såret fann ja att 4 av mina räkor fortfarande levde!! Efter att dom introducerades i akvariet försvann dom mirakulöst men igår blev ja sååå glad..
          Det står att efter behandlingen som verkar i ca 4 dar ska vattnet filtreras me aktivt kol i 24 tim..som ny fattar jag inte riktigt va dom menar..kanske du kan förklara för mi..men tack för svaret

          mvh Pernilla
          corydoras ancistrus äppelsnäckor
          segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
          310 L SA
          10 L nano räkkar med white pearl

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Gott att de verkar må bra.
            Aktivt kol tar bort ämnen i vattnet som är oönskade, ungefär som man använde aktivt kol efter att du bränt spriten för att rena den. Kör du filtrering genom aktivt kol så tar kolet bort resterna av medicinen och detta kol slänger man sedan.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • pernilla78
              • November 2010
              • 303

              #7
              perfect...han som ja ska ta över akvariet från.,.han har 375 liter å biotop åt fanders av dåligt vatten ska komma ikväll me filter till mig..mycket när man ä ny men tackar för dina svar..du ä en pärla..

              mvh pernilla
              corydoras ancistrus äppelsnäckor
              segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
              310 L SA
              10 L nano räkkar med white pearl

              Kommentar

              Arbetssätt...