Utväxt bakom gälen på fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    Utväxt bakom gälen på fjärilsciklid

    hej!
    Min fjärilsciklid har nu fått en konstig, köttig utväxt bakom gälen. Hon går i ett 220 L akvarium med ett ph på 7,4. Förutom utväxten så ser hon normal ut. Hon simmar hon andas normalt. igår fanns utväxten inte där. Akvariet har varit igång ca 4 månader. de senaste fiskarna som lades i var 3 st sewellior, det var för ungefär 2 veckor sedan. Jag har två innefilter, ett på 900 l/h, det andra är ganska litet.
    Förutom den ensamma fjärilen så går det 5 rosentetror, 4 pakistanbotior (dom kan vara lite framfusiga, kan någon av dom ha bitit fjärilen???),2 ancistrusar, en siames, 3 mosaikguramis och de 3 sewelliorna.
    I akvariet finns mycket växter och det byts 30 % vatten en gång i veckan. Senaste vattenbytet gjordes igår (söndag).
    Alla andra fiskar ser friska ut. Bara mosaikgurami hanen är lite gammal och sliten, men det har han varit länge.
    Utväxten är rosaaktig och ganska stor, 3 - 4 mm och ser köttig ut (det kanske jag redan skrivit).
    Jag matade precis med lite flingor för att se om hon åt. Hon simmade nästan direkt upp till ytan och åt. Föresten matar jag med 2 sorters flingor, grönsaker (broccoli och gurka) och sjunkande tabletter. Ska nog snart köpa nått fryst, typ cyclops (eller hur det stavas) eller artemia. har också kläckt artemia, men det kläcktes ganska få och bara rosentetrorna åt av det (tror jag iaf). jag har gött med PMDD i 2 veckor också. Har inte mätt några andra värden än ph.
    Vad kan detta vara?
    Kan det vara någon fisk som bitit fjärilen? (Även om det inte ser ut så)
    Ska jag sätta henne i en 10 l hink med filter och doppvärmare, om det skulle vara något som smittar?
    Det ser ut som någon stor parasit, men det finns många olika parasiter... Skulle det kunna vara det?

    Ska se om jag kan lägga upp några bilder på henne och akvariet snart!
    Senast redigerad av firren_99; 13 December 2010, 14:53.
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    #2
    Fick iden om att det kanske skulle hjälpa att "saltbada" henne i en 10 l hink med filter och doppvärmare? Är receptet 1 dl per 100 L ? Ska jag prova morgon?

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #3
      Nu är hon död
      Men jag hade iaf tur att det inte smitta några andra fiskar

      Kommentar

      Arbetssätt...