Skadad Otocinclus med "ludd"?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liten_bulle
    • November 2010
    • 28

    Skadad Otocinclus med "ludd"?!

    1/ Hur stort är akvariet?
    54 l

    2/ Vilken filtrering använder du?
    fluval 2+

    3/ När startade du akvariet?
    för drygt en vecka sedan (lördag)

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    3 otocinclus i torsdags, dvs 5 dagar efter uppstart (för 3 dagar sedan)

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    fortfarande bara tre otocinclus

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    ja, vattenpest, anubias, hygrophila, javaormbunke, cryptocoryne, svärdsplanta och någon som jag inte vet vad det är

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    PH ca 7-7,5, KH vet jag inte (har beställt vattentester, de har inte kommit ännu)

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    vet inte

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    har inte bytt vatten någon gång ännu

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    de har matats med gurka och broccoli

    15/ Har du nyligen bytt foder?

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    den ena fisken hade ett rött märke på ena sidan redan när jag kom hem med den, jag tog inte så allvarligt på det utan trodde att det var någon annan fisk som nafsat på den i affären eller att den skadats av håven och att det skulle läka relativt snabbt, men nu ser det inte alls roligt ut.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    inga dödsfall

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    alla fiskar ser pigga ut i övrigt och har ätit glatt av gurkan samt åtminstone provsmakat broccolin. De två andra visar inga symptom på något alls, tack och lov!

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Där "såren" var är det nu luddigt och det ser ut att var sårigt under luddet, eller åtminstone någon form av rodnad. Se bifogade bilder!

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    har inte gjort något ännu, det har varit svårt att få kika närmare på fiskarna eftersom de varit lite skygga. Jag har inte fått en riktigt bra bild av hur det egentligen såg ut förrän nyss då den drabbade fisken satt som klistrad i ena hörnet och faktiskt lät mig komma nära nog för en riktig inspektion.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?


    Hjälp, vad har hänt med min stackars otto?! Och hur hjälper jag honom bäst?
    Mina egna efterforskningar tyder på svamp, men jag är så ny på det här med fiskar så det känns bäst att be om lite goda råd här. Jag har nyss höjt temperaturen en aning, tidigare har den legat på ca 24,5 grader och nu borde den förhoppningsvis komma upp i 25,5-26 grader. Bör jag höja mer? Ska jag salta? Klarar otocinclus salt? Klarar mina växter salt?

    bild på skadad oto 1

    bild på skadad oto 2

    Det är svårt att riktigt se "luddet" på bilderna, men det är som jättetunna vita trådar som står rakt ut från de skadade områdena.
    Senast redigerad av liten_bulle; 12 December 2010, 19:17.
  • liten_bulle
    • November 2010
    • 28

    #2
    Nu är han död.

    När jag tittade till honom för en stund sedan hittade jag honom vid ytan, vid liv men kraftigt medtagen. Sen fick han något panik-ryck och simmade runt som en galning i akvariet för att sedan flyta stilla vid ytan igen. Så jag tog beslutet att han fick simma vidare till fiskhimlen, kändes inte rätt att han skulle lida hela natten innan jag eventuellt kunde sätta in någon behandling. Mest troligt är väl att inte skulle ha klarat natten heller.

    Det känns fruktansvärt att veta att om jag hade tagit såren på allvar redan i torsdags så hade han kanske varit vid liv nu... Stackars liten som fick lida pga min okunskap.

    Så, vad gör jag nästa gång jag hamnar i samma situation? Bör man behandla med någon medicin på en gång? Jag ska i alla fall se till att ha medicin hemma framöver. Finns det någon risk att mina andra fiskar också drabbats eller är det mest troligt att det var en skada som blev angripen av bakterier och/eller svamp?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det var nog en skada som blev svampangripen, ja. En bra medicin att använda hade t ex varit Dessamor. Svampangrepp är sällan något som angriper flera fiskar, därför är det bäst att isolera bara den sjuka fisken.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • liten_bulle
        • November 2010
        • 28

        #4
        Jag beställde Sera Omnipur, är det ett vettigt alternativ att ha hemma? Det verkar vara verksamt mot en hel massa saker i alla fall, om än inte allt förstås. Jag ska se till att skaffa ett karantänakvarium också så att jag har möjlighet att isolera sjuka fiskar.

        Usch, det här är verkligen baksidan av den här hobbyn, det var riktigt jobbigt att så snart förlora en fisk. Jag hade faktiskt hunnit bli rätt fäst vid den lilla krabaten...

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Jo, det är jobbigt att förlora fiskar man fäster sig vid. Det blir värre ju längre man har haft dom...det spelar ingen roll att de inte är fluffiga och krambara.
          Omnipur har jag för mej är en "allt i allo"-medicin. Som sådan är den även elak mot mot bakterier, och däribland filterbakterier. Så om du behandlar något med den, isolera fisken i ett eget litet kar med bubbelsten eller något. Behandlar du det "riktiga" karet kan du slå ut filtrena också, och det vill man inte.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          Arbetssätt...