Röda spröt ur analen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Röda spröt ur analen!

    Har en scalar och en discus som har röda "spröt" som sticker ut någon millimeter ur analen. Någon som vet vad detta är? De äter är pigga osv.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Förmodligen en störande mask, som heter Camallanus, som kan vara svår att bli av med. Har för mig att de sitter i tarmen och suger blod. Hade det själv i några av mina kar häromsistens, medicinerade med Sera Nematol, och det verkar ha hjälpt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Välkommen till klubben

      Besvärlig parasit som är svår att bli av med och sprider sig lätt mellan olika kar. Har själv i alla 3 kar, upptäckte den för en dryg månad sedan, och har blivit av med flera ciklider. Har börjat få lite bukt med den nu men å andra sidan har jag inte så många ciklider kvar och den verkar mest angripa dessa. Har beställt nematol nu så jag hoppas på att det funkar.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De ciklider som drabbades hos mig (Thorichthys maculipinnis, paletter, scalarer) klarade sig som tur var, de t.o.m lekte trots att de hade masken. Använde en annan medicin först, som verkade hjälpa maculipinnishanen, men inte de andra. Men den höll kanske maskarna i schack hyfsat tills jag fick tag i Nematol.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Ja den första medicinen jag provade var helt verkningslös, och då det var väldigt unga fiskar så hann de gå bort.

          Nu har jag kört fenbendazol och flubendazol, som finns i vanlig avmaskning för hund och katt, blandad i räkmix och tror att jag fått det att avstanna. Ungefär don C beskriver.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Förlåt, som Micke skrev benade jag.

            Hos mig har kurvciklider, bolivianska fjärilsciklider och apistogrammor drabbats.

            Har kvar 2 Bolivianska hannar och 2 Viejita honor som fortfarande visar tecken men förbättrats av behandlingen.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              SERA nematol som sagt funkar klockrent och är det enda som säljs i Sverige som biter på detta. Finns på diverse webshopar.
              Checking out...

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Man kan se när masken är på väg att dö, istället för att sticka ut några mm, och vara raka, och röda, så bleknar de, kryper ut längre, och liksom blir vågiga, och de drar inte in sig.

                Jag bad "min" affär att ta in Sera Nematol, och det gjorde han, även om den tydligen var lite dyr för honom att köpa in. Men eftersom den hjälpte, så är det ju värt det. Har t.o.m för mig att Camallanus nämns i bruksanvisningen.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #9
                  HAr general killer, bacteria killer och super killer. De funkar inte?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    #10
                    Har beställt sera nu.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Nej, bakteriemediciner dödar inte maskar. Och allt Sera gör är ju heller inte maskmediciner, så det måste vara just Sera Nematol, om de inte gör nå´n annan maskmedicin som kan hjälpa.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        #12
                        Super killer tar bandmask, hålsjuka (Hexamita m.fl.), nematoder och gälparasiter. Är detta bandmask?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Nej, det är en nematod, just därför är Sera Nematol bra mot den. Den första medicinen jag köpte skulle också funka trodde han i affären, men den funkade sådär. Först när jag köpte Sera Nematol så fick jag bort det.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            #14
                            hmm då ska ju super killer funka
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ja, det är inte omöjligt att det funkar, med det skulle Dactymor också göra, som jag körde med först, men det försvann bara på en av fiskarna. Sera Nematol vet jag funkar.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...